PL
Jakość i dokładność działań technicznych w grze w piłkę nożną znacząco wpływają na osiągane wyniki sportowe. Wszechstronne wyszkolenie zawodniczek i zawodników mają bardzo ścisły związek z kształtowaniem symetrii ruchowej, która prowadzi do podniesienia sprawności koordynacji, zwiększając możliwości ruchowe zawodniczek. Celem artykułu jest ilościowe poznanie gry bramkarek w działaniach ofensywnych w świetle symetryzacji gry w działaniach z piłką oraz określenie czy w szkoleniu bramkarek na najwyższym europejskim poziomie prowadzone jest wszechstronne przygotowanie techniczne zawodniczek grających na tej pozycji. Jako metodę badawczą zastosowano obserwację systematyczną, zewnętrzną i skategoryzowaną poprzez wystandaryzowane narzędzie badawcze, jakim był autorski arkusz obserwacji. Analizie poddano grę bramkarek ośmiu drużyn występujących w fazie finałowej podczas wszystkich 15 meczów rozegranych w czasie turnieju. Rejestrowano następujące działania ofensywne bramkarek: wyrzut piłki ręką, rozpoczęcie akcji nogą oraz podanie piłki nogą z akcji. Wyniki zebranego materiału skłaniają autorów do potwierdzenia założonej hipotezy badawczej, że w szkoleniu bramkarek na najwyższym europejskim poziomie nie jest prowadzone wszechstronne przygotowanie techniczne.
EN
The quality and the accuracy of technical activities in football play have significant influence on attained sport results. Comprehensive education of competitresses and competitors have strong connection with the formation of moving symmetry which leads to growth in efficiency of coordination increasing moving possibilities of competitresses. The main aim of this article is the quantitative recognition of the goalkeepers’ play in offensive activities in the light of play symmetry according to activities with a ball and qualification whether in the education of goalkeepers on the highest European level is run comprehensive, technical preparation of competitresses playing on this position. As the research method was used the systematical, external observation with standard, analytical instrument which were author’s sheets of observations. The goalkeeper’s play was analysed among eight teams which took part in the final phase during 15 matches played in competition. There were registered goalkeepers’ offensive activities: throw of the ball by hand, the beginning of action by leg and passing the ball by leg from action. The results of collected material induce the authors to confirmation of the established, analytical hypothesis that in education of goalkeepers on the highest European level is not used comprehensive, technical preparation.