PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 27 | 4 |

Tytuł artykułu

Socio-demographic determinants of fast food eating among the students of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn

Warianty tytułu

PL
Czynniki socjodemograficzne wpływające na spożycie żywności typu fast-food przez studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
The research showed that about 22% of participants ate fast food at least once a week and 73% consumed it occasionally. More men than women were frequent fast food eaters while opposite relationship was observed among occasional consumers. Almost third of respondents used this food because they didn’t have time to prepare meals themselves. The large group (24.3%) admitted that they like the taste of fast foods. Price was the most often indicated factor that determined the choice of fast food. The most often purchased food was pizza closely followed by toasted baguette with vegetables/meat/cheese. Majority of participants expressed an opinion that fast food consumption is unfavourable for health.
PL
Wbadaniach wykazano, że około 22% ankietowanych jadało żywność typu fast-food przynajmniej raz w tygodniu, a 73% sięgało po nią okazjonalnie. Więcej mężczyzn niż kobiet spożywało taką żywność często, podczas gdy odwrotną zależność odnotowano wśród konsumentów jadających ją okazjonalnie. Prawie jedna trzecia respondentów korzystała z takiej żywności ze względu na brak czasu na samodzielne przygotowanie posiłku. Znacząca grupa ankietowanych (24,3%) przyznała, że lubi smak żywności typu fast-food. Najczęściej wskazywanym czynnikiem wpływającym na wybór żywności fast-food była cena. Najczęściej kupowanym produktem była pizza, a następnie zapiekanka. Większość badanych wyraziła opinię, że spożywanie żywności typu fast-food jest niekorzystne dla zdrowia.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

27

Numer

4

Opis fizyczny

p.477-490,ref.

Twórcy

  • Department of Human Nutrition University of Warmia and Mazury in Olsztyn
autor
  • Department of Human Nutrition University of Warmia and Mazury in Olsztyn
  • Department of Human Nutrition University of Warmia and Mazury in Olsztyn

Bibliografia

  • BETTS N.M., AMOS R.J., GEORGIOU C., HOERR S.L., IVATURI R., KEIM K. 1995. What young-adults say aboutn factors affecting food intake. Ecol. Food Nutr., 34: 59–64.
  • BOGUE J., COLEMAN T., SORENSON D. 2005. Determinants of consumers’ dietary behaviour for healthenhancing foods. Br. Food J., 107: 4–16.
  • BOWMAN S.A., VINYARD B.T. 2004. Fast food consumption of U.S. adults: Impact on energy and nutrient intakes and overweight status. J. Am. College Nutr., 23: 163–168.
  • CHAMBERS S., LOBB A., BUTLER L.T., TRAILL W.B. 2008. The influence of age and gender on food choice: a focus group exploration. Int. J. Consumer Studies, 32: 356–365.
  • DAVIES G.J., SMITH J.L. 2004. Fast food: dietary perspectives. Nutr. Food Sci., 34: 80–82.
  • FRENCH S.A. 2003. Pricing effects on food choices. J. Nutr., 133: 841S–843S.
  • GAŹDZIŃSKA A., KŁOS A., BERTRANDT J. 2007. Produkty typu fast food i słodycze w żywieniu kandydatów do Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Żyw. Czł. Metab., 34: 752–758.
  • GLAZER F. 2008. Restaurant patrons are dining out less, favoring takeout. Nations’ Restaurant News, 42: 14.
  • JACOBS D.R. Jr. 2006. Fast food and sedentary lifestyle: a combination that leads to obesity. Am. J. Clin. Nutr., 83: 189–190.
  • JEŻEWSKA-ZYCHOWICZ M., KOSICKA M. 2007. Spożywanie posiłków poza domem a wybrane wskaźniki sytuacji rodzinnej. Żyw. Czł. Metab., 34: 733–739.
  • KEARNEY M., KEARNEY J.M., DUNNE A., GIBNEY M.J. 2000. Sociodemographic determinants of perceived influences on food choice in a nationally representative sample of Irish adults. Pub.Health Nutr., 3: 219–226.
  • KNUTSON B.J. 2000. College students and fast food – how students perceive restaurants brands. Cornell hotel restaur. Adm. q., 41: 68–74.
  • KOŚMIDER A., GRONOWSKA-SENGER A. 2005. Postawa wobec żywności typu “fast-food” i jej popularność wśród młodzieży szkolnej z rejonu Mazowsza. Roczn. PZH, 56: 139–148.
  • KWIATKOWSKA E. 2007. Gastro-boom. Przegl. Gastr., 61: 3–4.
  • LEDIKWE J.H., ELLO-MARTIN J.A., ROLLS B.J. 2005. Portion sizes and the obesity epidemic. J. Nutr., 135: 905–909.
  • MATTSSON J., HELMERSSON H. 2007. Eating fast food: attitudes of high-school students. Int. J. Consumer Studies, 31: 117–121.
  • SÁNCHEZ-VILLEGAS A., TOLEDO E., DE IRALA J., RIUZ-CANELA M., PLA-VIDAL J., MARTINEZ-GONZALEZ M.A. 2012. Fast-food and commercial baked goods consumption and the risk of depression. Publ. Health Nutr., 15: 424–432.
  • SCHRÖDER M.J.A.,MCEACHERN M.G. 2005. Fast foods and ethical consumer value: a focus onMcDonald’s and KFC. Br. Food J., 107: 212–224.
  • STAUFFER J.E. 2003. Fast food. Cereal foods world, 48: 357–359.
  • YARDIMCI H., OZDOGAN Y., OZCELIK A.O., SURUCUOGLU M.S. 2012. Fast food consumption habits of University Students. The sample of Ankara. Pakistan J. Nutr., 11: 265–269.
  • ZOPIATIS A., PRIBIC J. 2007. College students’ dining expectations in Cyprus. Br. Food J., 109: 765–776.

Uwagi

PL
Rekord w opracowaniu

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-18c1bc43-a9fd-4f1f-990f-dd7a75d9d4e9
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.