PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 10 | 3 |

Tytuł artykułu

Administrative and taxation mechanisms supporting the purchase and maintenance of electric vehicles based on the example of Poland and other selected European countries

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Administracyjne i podatkowe mechanizmy wsparcia zakupu i eksploatacji samochodów elektrycznych w Polsce i innych krajach europejskich

Języki publikacji

EN PL

Abstrakty

EN
Subject and purpose of work: The aim of this article is to review the current mechanisms of supporting the purchase of electric cars, with particular emphasis on tax reliefs and exemptions. Materials and methods: The research method consists of a review of literature, legal regulations and industry reports regarding the presented subject. Results: The authors analyzed the global electric car market, presenting the examples of the countries in which the share of electric vehicles has recently increased significantly in the total number of cars. In addition, current discounts and other preferences for the purchase of electric cars in European countries are presented together with future potential mechanism for buyers of electric in Poland. Conclusions: The price is the main economic determinate for buying the particular type of a car. The costs of acquiring and operating an electric car are currently higher than the costs for traditional combustion vehicles. However, the EU and European states’ authorities are processing to increase the popularity of electric cars, offering tax reliefs and other preferences with noticeably effects.
PL
Przedmiot i cel pracy: Celem artykułu jest przegląd obecnie stosowanych mechanizmów wsparcia zakupu samochodów elektrycznych, ze szczególnym uwzględnieniem ulg i zwolnień podatkowych. Materiały i metody: W artykule zastosowano metodę badawczą polegającą na przeglądzie literatury, przepisów prawa oraz raportów branżowych dotyczących opisywanego zagadnienia. Wyniki: Autorzy przeanalizowali rynek samochodów elektrycznych na świecie ze wskazaniem państw, w których znacząco zwiększył się udział tego typu pojazdów w liczbie samochodów ogółem. Ponadto zaprezentowane zostały aktualnie stosowane ulgi i inne preferencje na zakup samochodów elektrycznych w państwach europejskich oraz przedstawiono udogodnienia dla potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych planowane do wprowadzenia w Polsce. Wnioski: Istotnym dla nabywców kryterium przy decyzji o zakupie pojazdu pozostaje opłacalność ekonomiczna. Koszty nabycia i eksploatacji samochodu elektrycznego aktualnie przewyższają koszty konieczne do poniesienia w przypadku pojazdów spalinowych. Jednak organy UE oraz władze poszczególnych krajów europejskich prowadzą działania na rzecz zwiększenia popularności samochodów elektrycznych, oferując ulgi podatkowe i inne preferencje, których efekty są widoczne.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

10

Numer

3

Opis fizyczny

p.96-107,fig.,ref.

Twórcy

autor
  • Faculty of Management and Economics, Gdansk University of Technology, Narutowicza 11/12, 80-233 Gdansk, Poland
  • Faculty of Management and Economics, Gdansk University of Technology, Narutowicza 11/12, 80-233 Gdansk, Poland

Bibliografia

  • 1. Baranowski M. (red.) (2015), Samochody elektryczne i hybrydowe. Wydawnictwo eco-driving.info, outlanderphev.mitsubishi. pl (data dostępu: 21.06.2017).
  • 2. Brzeziński B. (2008), Wprowadzenie do prawa podatkowego. Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, „Dom Organizatora”, Toruń.
  • 3. Contestabile M., Offer G., North R. (2012), Electric Vehicles: A Synthesis of the Current Literature with a Focus on Economic and Environmental Viability - Technical Paper. LCA Works, Bedford, www.lcaworks.com (data dostępu: 21.06.2017).
  • 4. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
  • 5. Dz.U. 2009 nr 3 poz. 11, Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
  • 6. European Union (2014), A Study on R&D Tax Incentives – Final Report. Taxation Papers. Taxation and Customs Union. Working Paper n. 52 – 2014, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg.
  • 7. Europejski Fundusz Leasingowy (EFL) (2017), Brak akcyzy nie zachęci firmy do zakupu aut elektrycznych. Symulacja kosztów zakupu i użytkowania auta spalinowego i elektrycznego. https://efl.pl/pl/efl-brak-akcyzy-zacheci-firmy-zakupu-aut-elektrycznych-symulacja-kosztow-zakupu-uzytkowania-auta-spalinowego-elektrycznego/ (data dostępu: 27.07.2017).
  • 8. International Energy Agency (2017), Global EV Outlook 2017, www.iea.org (data dostępu: 21.06.2017).
  • 9. Jastrzębska G. (2007), Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.
  • 10. Lambert F. (2017), Electric vehicle battery cost dropped 80% in 6 years down (…), www.electrek.co (data dostępu: 21.06.2017).
  • 11. Ministerstwo Energii (2016), Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce „Energia do przyszłości”, www.me.gov.pl (data dostępu: 21.06.2017).
  • 12. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) (2011), Elektromobilność: pre – feasibility study. Warszawa.
  • 13. Nykiel W. (2003), Ulgi i zwolnienia podatkowe - podstawowe cechy, W: Pomorska A. (red.), Kierunki reformy polskiego systemu podatkowego. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
  • 14. Raustad R. (2017), Electric Vehicle Life Cycle Cost Analysis, Final Research Project Report EVTC Project 6. Electric Vehicle Transportation Center, Florida, www.fsec.ucf.edu (data dostępu: 21.06.2017).
  • 15. Parlament Europejski (2017), Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 maja 2017 r. w sprawie transportu drogowego w Unii Europejskiej (2017/2545(RSP).
  • 16. The News (2017), Electric cars still rare in Poland: report. http://thenews.pl/1/9/Artykul/291926,Electric-cars-still-rare-in-Poland-report (data dostępu: 28.07.2017).
  • 17. Zespół Doradców Gospodarczych TOR (2017), Elektromobilność w Polsce: perspektywy rozwoju, szanse i zagrożenia, Komunikator PR, Warszawa.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-177d2fdb-2c7b-4c8d-b875-3df8e40f2bb0
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.