PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2017 | 161 | 06 |

Tytuł artykułu

Dostawy drewna po wprowadzeniu normatywnych przeliczników gęstości drewna do określenia masy ładunku

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Timber deliveries after introduction of the normative calculators of wood density to determine the load weight

Języki publikacji

PL

Abstrakty

EN
The State Forests National Forest Holding that manages 77.1% of the forests in Poland intend to harvest over 40 million m³ of timber, which is supposed to supply the demand from some thousand timber processing companies. Introduction of a new normative for determination of the timber load weight as a result of multiplication its volume and wood density significantly changed timber transport regulations in 2012. The study analyzes the timber supply to a large (over 300 thousand m³ of wood per year) sawmill in the first half of 2012 and 2016. On the first date standard mass conversion indices were not implemented yet. We analysed whether there are significant differences in the timber deliveries between 2012 and 2016 with regard to monthly and weekly scale as well as in relation to the days of the week. In the first half of 2012 there was 4946 deliveries, which provided more than 126 thousand m³ of timber. In the same period of 2016 there was 6109 deliveries with total volume of 178 thousand m³. Increase in timber demand by 41% resulted in an increase in the number of transports only by 23.5%. Considering the distribution of the deliveries in each of 27 weeks, the average number of courses equal to 183 per week in 2012 and 226 in 2016. In first half of 2012, no courses were recorded in week 18, 26 and 27, while the highest number – in the week 16 (305 shipments). In 2016 only in first week there was no courses, and the maximum (312 deliveries) was reached in the sixth week. Average volume of weekly deliveries in 2012 amounted to 5234 m³, while in 2016 it reached 6595 m³. Maximum values equaled 7706 and 9026 m³ respectively. We noticed significant difference in the number of shipments and the volume of the delivered timber between the study periods, which results mainly from the increased production and demand.

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

161

Numer

06

Opis fizyczny

s.451-459,rys.,tab.,wykr.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Katedra Użytkowania Lasu, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul.Nowoursynowska 159, 02-776 Warszawa
autor
  • IKEA Industry Poland Sp. z o.o., Oddział w Wielbarku, ul.S.Czarnieckiego 17A, 12-160 Wielbark

Bibliografia

  • Czemko B. 2010. Teoretyczne i praktyczne aspekty rynku drewna okrągłego i form jego sprzedaży oraz cen w Polsce z punktu widzenia przemysłu tartacznego. Międzynarodowe Sympozjum Przemysłu Drzewnego, Poznań. 18 marca 2010.
  • Devlin G. [red.]. 2014. Managing Timber Transport Good Practice Guide. Forest Industry Transport Group. Solutions for a Growing Irish Forest Harvest.
  • Devlin G. J., McDonnell K. M. 2009. Assessing real time GPS asset tracking for timber haulage. The Open Transportation Journal 3: 78-86.
  • Devlin G. J., McDonnell K., Ward S. 2008. Timber haulage routing in Ireland: an analysis using GIS and GPS. Journal of Transport Geography 16: 63-72.
  • Fisher M. L. 2010. Jakiego łańcucha dostaw wymaga twój produkt? Łańcuch dostaw, czyli miejsce firmy w sieci powiązań rynkowych. Raport Harvard Business Review Polska.
  • Greulich F. 2002. Transportation networks in forest harvesting: early development of the theory. W: Yoshimura T. [red.]. Proceedings of International Seminar on New Roles of Plantation Forestry Requiring Appropriate Tending and Harvesting Operations held at Tokyo, Japan. 57-65. http://faculty.washington.edu/greulich/Documents/ IUFRO2002Paper.pdf
  • LaLonde B. J. 1997. Supply Chain Management: Myth or Reality? Supply Chain Management Review 1: 6-7.
  • McDonald T. P., Haridass K., Valenzuela J. 2010. Mileage savings from optimization of coordinated trucking. W: Mitchell D., Gallagher T. [red.]. Proceedings of 2010 COFE: 33rd Annual Meeting of the Council on Forest Engineering, June 6-9, 2010, Auburn, AL. CD-ROM.
  • Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 sierpnia 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych. 2016. Dz. U., poz. 1440.
  • Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 sierpnia 2012 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o ruchu drogowym. 2012. Dz. U., poz. 1137.
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska oraz Ministra Gospodarki z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie określenia gęstości drewna. 2012. Dz. U., poz. 536.
  • Rutkowski K. 2004. Zarządzanie łańcuchem dostaw – próba sprecyzowania terminu i określenia związków z logistyką. Gospodarka Materiałowa i Logistyka 12: 2-6.
  • Rutkowski K. [red.]. 2005. Logistyka dystrybucji. Specyfika. Tendencje rozwojowe. Dobre praktyki. Wydawnictwo SGH, Warszawa.
  • Sieniawski W. 2012. Waloryzacja dostaw drewna do wybranych segmentów przemysłu drzewnego. Maszynopis pracy doktorskiej. Biblioteka SGGW, Warszawa.
  • Sieniawski W., Trzciński G. 2010. Analysis of large-size and medium-size wood supply. W: Belbo H. [red.]. Forest operations research in the Nordic Baltic region. 56-57.
  • Strykowski B. 2011. Drewno w gospodarce UE i Polski. Katowice, 17 maja 2011.
  • Timber Transport Forum. 2012. Road Haulage of Round Timber Code of Practice (4th Edition).
  • Trzciński G. 2011. Analiza parametrów technicznych dróg leśnych w aspekcie wywozu drewna samochodami wysokotonażowymi. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • Trzciński G., Sieniawski W., Moskalik T. 2013. Effects of timber loads on Gross Vehicle Weight. Folia Forestalia Polonica A 55 (4): 159-167.
  • Wailgum T. 2008. Supply Chain Management Definition and Solutions, CIO – Business Technology Leadrship. http://www.cio.com/article/2439493/supply-chain-management/supply-chain-management-definition-and-solutions.html

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-175a2d37-183b-4f6e-859e-6d34682011e1
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.