PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2000 | 02 | 3 |

Tytuł artykułu

Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw mleczarskich

Warianty tytułu

EN
Antecedences of competition in diary enterprises

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
W opracowaniu skupiono się na trzech zasadniczych kwestiach warunkujących konkurencyjność polskiego przemysłu mleczarskiego. Pierwszą kwestią jest wadliwa struktura organizacyjno-prawna, której towarzyszy duże rozdrobnienie, a tym samym niski poziom nowoczesności technologicznej małych firm przetwórczych oraz producentów. Drugą jest poziom cen surowca, które płacą polskie przedsiębiorstwa mleczarskie. Niestety to źródło przewagi konkurencyjnej (tzn. niski koszt pozyskiwanego surowca) jest niwelowane przez niską wydajność. Tym bardziej, że źródło tej przewagi konkurencyjnej może się wyczerpać, kiedy ceny polskie (w ramach działań integracyjnych) zaczną zbliżać się do cen unijnych. Ostatnim zagadnieniem jest rola czynnika ludzkiego jako kluczowego (obok możliwości finansowych) we wprowadzaniu właściwych strategii marketingowych oraz niezbędnych inwestycji w polskich firmach mleczarskich.
EN
This article concentrate on three basic problems, which determine competitive advantages of Polish diary industry. The first problem refers to defective legal-organisational structure in terms of serious disperse. This disperse is accompanied by low level of modern technology of milk processing small enterprises and suppliers of this raw material. The second problem concerns price level of the raw material, paid by Polish diary enterprises. Unfortunatelly this source of competitive advantage is destroyed by low efficiency of Polish enterprises. Furthermore this source of competitive advantage could be reduced when Polish prices approach European Union prices. The last problem is the role of human factor as a key one (next to financial keep capabilities) in implementing right marketing strategies and necessary investments in Polish diary enterprises.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

02

Numer

3

Opis fizyczny

s.166-169,rys.,bibliogr.

Twórcy

  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn
autor
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn

Bibliografia

  • Seremak-Bulge J. (1999): Konsekwencje włączenia Polski do Unii Europejskiej dla rynku mleka. Przemyśl Spożywczy 11, 4-7.
  • Skawińska E. (1998): Strategie marketingowe przedsiębiorstw mleczarskich w Polsce. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław, tom 2, 494-501.
  • Urban R. (1999): Czynniki wzrostu konkurencyjności polskiego przemysłu spożywczego. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej, nr 2-3 (271-272), 20-30.
  • Rynek mleka - stan i perspektywy (październik 1999): Raport przygotowano w Zakładzie Badań Rynkowych IERiGŻ.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-12ca3101-eb1b-41e6-b50a-0aba3df2aaed
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.