The article presents multiplicity of aspects and complexity of the notion of enterprises valuation and factors that may distort identification of a fair value. On the basis of a real situation (case study), there was an attempt undertaken within the scope of mixed methods - to verify the hypothesis on existence of factorsthat enable application of wide subjectivist in estimation of property value. There is a presentation of causes for the contemporary thrust crisis to methodology of enterprises valuation, and a necessity to improve the valuation standard is emphasized
Faculty of Economics and Management, University of Szczecin, Al.Papieza Jana Pawla II 22a, 70-453 Szczecin, Poland
Bibliografia
[1] Adamkiewicz Z. (200 ). Wartość godziwa i jej ustalanie, Rachunkowość issue 9, 200 .
[2] Anderson P. L. (2009). Value of Private Businesses in the United States, Business Economics 44, 87-108.
[3] Borowiecki R., Czaja J., Jaki A. (2005). Nowe metody szacowania wartości przedsiębiorstw, LIBER, Warszawa.
[4] Cornell B. (1999). Metody i narzędzia efektywnej wyceny spółek, LIBER, Warszawa.
[5] Damodaran A. (1996). Investment Valuation, Wiley, New York.
[6] Fishman J. E., Pratt S. P., Morrison W.J. (2007). Standards of Value: Theory and Applications, John Wiley & Sons, Inc., New York.
[7] Fernandez P. (2002).Valuation methods and shareholder value creation, Academic Press, San Diego.
[8] Gaughan P. A. (2004). Measuring Business Interruption Losses, John Wiley & Sons, Inc., New York.
[9] Gope A., Ghosh A. (2010). Business Valuation: A Critical Analysis, The Management Accountant 45(1), 15-18.
[10] Hitchner J. R. (2003). Financial Valuation, McGraw-Hill.
[11] Jaki A. (2008). Wycena i kształtowanie wartości przedsiębiorstwa, Oficyna, Kraków.
[12] Knight J. (1998). Value based Management,McGraw-Hill, New York.
[13] Machała R. (2009). Zarządzanie finansami i wycena firmy, Oficyna, Wrocław.
[14] Mączyńska E. (2005). Wycena przedsiębiorstw, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa.
[15] MiciułaI. (2002). Metodyka wyceny wartości przedsiębiorstwa według koncepcji MDR, a kryzys zaufania, The Journal of Management and Finance, 10, 4(2).
[16] Miles R.C. (1984). Basis Business Appraisal, John Wiley & Sons, New York.
[17] Nahotko S. (1998). Współczesne metody wyceny wartości przedsiębiorstwa, Oficyna, Bydgoszcz.
[18] Nita B. (2007). Metody wyceny i kształtowania wartości przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
[19] Panfil M. (2009). Wycena biznesu w praktyce – metody, przykłady, MT Biznes.
[26] Nowa Nota Interpretacyjna Nr 5 – Ogólne Zasady Wyceny Przedsiębiorstw, http://pfsrm.pl/NI_5.pdf (10.09.2016).
Uwagi
EN
1st INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE, dilemmas of scientific research in various fields of science: natural sciences, science and technology, economic and social sciences, humanistic sciences, 10th October, 2016, Cracow, Poland