PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 10 | 1 |

Tytuł artykułu

Diversity of physical activity among the school youth depending on the type of place of residence

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Zróżnicowanie aktywności fizycznej młodzieży szkolnej w zależności od rodzaju miejsca zamieszkania

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
Background. The objective of the study was to reveal diversity of physical activity among the school youth depending on the type of place of residence (single-family house, block of flats). Material and methods. The research conducted in 2015 covered 646 students from junior high schools and post-gymnasium schools in Biała Podlaska with an average age of 18,8 ± 0,84 years. The method of research which was applied was the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) within its full form. Conclusions. It was indicated that the school youth, including in particular boys residing in family houses show higher level of physical activity than their peers living in blocks of flats.
PL
Wprowadzenie. Celem pracy było ukazanie zróżnicowania aktywności fizycznej młodzieży szkolnej w zależności od rodzaju miejsca zamieszkania (dom rodzinny, blok). Materiał i metody. Badaniami, które przeprowadzono w 2015 r. objęto 646 uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w Białej Podlaskiej o średniej wieku 18,8± 0,84 lat. Jako metodę badań wykorzystano Międzynarodowy Kwestionariusz Aktywności Fizycznej (IPAQ) w wersji długiej. Wnioski. Wykazano, że młodzież szkolną w tym szczególnie chłopców zamieszkałych w domach rodzinnych cechuje wyższy poziom aktywności fizycznej niż ich rówieśników mieszkających w blokach.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

10

Numer

1

Opis fizyczny

p.24-31,fig.,ref.

Twórcy

autor
  • Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala Podlaska, Sidorska 95/97, 21-500 Biala Podlaska, Poland
  • Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala Podlaska, Biala Podlaska, Poland
autor
  • Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala Podlaska, Biala Podlaska, Poland
autor
  • University of Presov, Presov, Slovakia
autor
  • Palacky University of Olomouc, Olomouc, The Czech Republic
autor
  • University of Pecs, Pecs, Hungary

Bibliografia

  • 1. Mazur J, Małkowska-Szkutnik A. Wyniki badań HBSC, Raport techniczny, 2010, http:parpa.pl/image/file/hbsc_rap1-2010.pdf (in Polish).
  • 2. Świderska-Kopacz J, Marcinkowski J, Jankowska K. Zachowania zdrowotne młodzieży gimnazjalnej i ich wybrane uwarunkowania. Cz. V. Aktywność fizyczna. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2009; 89(2): 246–249 (in Polish).
  • 3. Boruczak K, Urbaniak Ł. Analiza porównawcza aktywności fizycznej uczniów miejskich i wiejskich na podstawie Międzynarodowego Kwestionariusza Aktywności Fizycznej (IPAQ). In: Kaiser A, Sokołowski M., editors. Środowisko społeczno-przyrodnicze a aktywność fizyczna człowieka. Poznań: Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania; 2010 (in Polish).
  • 4. Wojtyła-Buciora P, Marcinkowski J. Aktywność fizyczna w opinii młodzieży licealnej i ich rodziców. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2010; 91(4): 645 (in Polish).
  • 5. Bodys-Cupak I, Grochowska A, Prochowska M. Aktywność fizyczna gimnazjalistów a wybrane wyznaczniki ich stanu zdrowia. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2012; 93(4): 752–758 (in Polish).
  • 6. Bergier B, Bergier J, Paprzycki P. Level and determinants of physical activity among school adolescents in Poland. Annals of Agricultural and Environmental Medicine. 2014; 21(1): 75–78.
  • 7. Raglin J, Wilson G, Galper D. Exercise and its effects on mental health. In: Bouchard C, Blair S, Haskell W. Physical Activity and Health. Eds. Champaign IL, Human Kinetics. 2007.
  • 8. Amorim T, Azevedo M, Hallal P. Physical activity levels according to physical and social environmental factors in a sample of adults living in South Brazil. Jour. Phys. Act. Health. 2010; 7: 204–212.
  • 9. Janssen I, Leblanc A. Systematic review of the health benefis of physical activity and fitness in school-aged children and youth. Int. Jour. Behav. Nutr. Phys. Act. 2010; 7: 40–56.
  • 10. Huang S, Hung W, Sharpe P, Wai J. Neighbourhood environmental and physical activity among urban and rural schoolchildren in Taiwan. Health Place. 2010; 16: 470–476.
  • 11. Wen C, Wai J, Tai M. Minimum amount of physical activity for reduced mortality and extended life expectancy: a prospective cohort study. Lancet. 2011; 378(9798): 1244–1253.
  • 12. Bergier B, Bergier J, Wojtyła A. Various aspects of physical activity among Lithuanian adolescents. Annals of Agricultural and Environmental Medicine. 2012; 19(4): 775–779.
  • 13. Witana K, Szpak A. Uwarunkowania społeczno-ekonomiczne aktywności fizycznej młodzieży szkół średnich w Białymstoku. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2009; 90(1): 42–46 (in Polish).
  • 14. King D, Mainous A, Carnemolla M. Adherence to healthy lifestyle habits in US adults, 1988-2006. Am. Jour. Med. 2009; 122(6): 528–534.
  • 15. Piątkowska M. Wiek jako czynnik różnicujący poziom aktywności fizycznej polskiej populacji. Antropomotoryka. 2012; 59: 17–29 (in Polish).
  • 16. Wojtyła A, Biliński P, Bojar I, Wojtyła K. Aktywność fizyczna młodzieży gimnazjalnej w Polsce. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2011; 92(2): 335–342 (in Polish).
  • 17. WHO Global Recommendations of Physical Activity for Health 2010.
  • 18. Piątkowska M, Smoleń-Jajeśnica Z. Uczestnictwo młodzieży ponadgimnazjalnej w różnych obszarach aktywności ruchowej. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. 2008; 6: 32–41 (in Polish).
  • 19. Rozpara M, Mynarski W, Czapla K. Szacowanie kosztu energetycznego aktywności fizycznej na podstawie badań kwestionariusza IPAQ. In: Mynarski W., editor. Teoretyczne i empiryczne zagadnienia rekreacji i turystyki. Katowice: Akademia Wychowania Fizycznego; 2008. p. 62–64 (in Polish).
  • 20. Gajewski K, Biernat E. Zastosowanie Międzynarodowego Kwestionariusza Aktywności Fizycznej (IPAQ) – za i przeciw, czyli kilka rozważań metodycznych i ich konsekwencje. In: Buśko J, Charzewska K, Kaczanowski K., editors. Współczesne metody badań aktywności, sprawności i wydolności fizycznej człowieka. Warszawa: Akademia Wychowania Fizycznego; 2010. p. 20–37 (in Polish).
  • 21. Bergier J. O ocenie aktywności fizycznej z wykorzystaniem polskiej wersji Międzynarodowego Kwestionariusza Aktywności Fizycznej (IPAQ) – udział w dyskusji. Human and Health. 2013; 7(1): 91–94 .
  • 22. Woynarowska B, Kołoło H. Aktywność fizyczna i zachowania sedenteryjne nastolatków. Remedium. 2004; 6: 15–16 (in Polish).
  • 23. Cabak A, Woynarowska B. Aktywność fizyczna młodzieży w wieku 11–15 lat w Polsce i innych krajach w 2002 roku. Wychowanie Fizyczne i Sport. 2004; 4: 355–366 (in Polish).
  • 24. Walicka-Cupryś K, Ćwirlej A, Kużdżał A, Zawadzka D. Aktywność ruchowa młodzieży z terenów wiejskich i małych miast. Young Sport Science of Ukraine. 2010. 2. s. 32–39.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-0d5529e6-e7d9-4574-8a5e-6e5e8b0c90ab
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.