PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2018 | 162 | 02 |

Tytuł artykułu

Zmiany powierzchni leśnych będących w zarządzie Lasów Państwowych wynikające z rozwoju infrastruktury dróg publicznych

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Changes in the forest area under the management of the State Forests resulting from the development of public road infrastructure

Języki publikacji

PL

Abstrakty

EN
The economic development of the country is very much dependent on the development of the transport infrastructure, which is one of the main priorities of the state policy included in the planning and development documents. Ensuring a efficiently functioning transport system, primarily the network of roads, involves the need to improve the technical characteristics of existing roads or to build new sections. With the linear nature of road investments, we deal with interference in significant areas that have direct and indirect effects. The aim of the study was to analyze the impact of investments realized for different categories of public roads on the area of land needed to be excluded from forest production. The structure and area of the land as well as the number of forest superintendents transferred areas were also analyzed. The study was conducted for forest areas managed by the State Forests National Forest Holding (SF NFH). Data on the area of the transferred forest land was obtained from SF NFH units and the General Directorate of National Roads and Motorways (GDDKiA). In the years 2012−2015, SF NFH units transferred the land into the management of GDDKiA 203 times with the total area of 617 ha. In the same period, the transfer of the land ownership to local government for voivodship, county and municipal roads took place in 388 cases and covered 556.6 ha. Since 2003 (i.e when special act on road investments came into force), the area of the transferred land amounted to 282.7 ha in Toruń, 78.6 ha in Gdańsk and 558.4 ha in Poznań regional directorates of the State Forests. There was a decrease in the area of the transferred lands depending on the category of public roads, while the highest number of events for municipal roads was observed. There is a great variability in the time, number and area of property transferred to public roads.

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

162

Numer

02

Opis fizyczny

s.110-117,tab.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Katedra Użytkowania Lasu, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul.Nowoursynowska 159, 02-776 Warszawa

Bibliografia

  • Angelsen A., Kaimowitz D. 1999. Rethinking the causes of deforestation: lessons from economic models. The World Bank Research Observer 14 (1): 73-98.
  • Angelstam P., Khaulyak O., Yamelynets T., Mozgeris G., Naumov V., Chmielewski T. J., Elbakidze M., Manton M., Prots B., Valasiuk S. 2017. Green infrastructure development at European Union’s eastern border: Effects of road infrastructure and forest habitat loss. Journal of Environmental Management 193: 300-311.
  • Bacior S., Piech I., Gniadek J. 2016. Oddziaływanie autostrady na grunty rolne na przykładzie odcinka autostrady A4 Tarnów – Rzeszów. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich 2 (1): 411-422.
  • Borecki T., Stępień E., Miścicki S., Nowakowska J., Wójcik R., Zielony R., Orzechowski M., Złotorzyński B., Nowak M., Sadowska E., Dudek A., Michalak K., Płotkowski L., Czępińska-Kamińska D., Janowska E. 1997. Ocena wpływu ciągów komunikacyjnych szybkiego ruchu na drzewostany leśne położone w bezpośrednim sąsiedztwie. Dokumentacja końcowa. KULiGL, Warszawa.
  • Coffin A. W. 2007. From roadkill to road ecology: A review of the ecological effects of roads. Journal of Transport Geography 15: 396-406.
  • Decyzja nr 126 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 31 grudnia 2015 r. w sprawie zebrania przez dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych i dyrektorów zakładów Lasów Państwo-wych o zasięgu krajowym oraz przekazania do DGLP informacji o gospodarowaniu lasami, gruntami i innymi nieruchomościami, w tym lokalami użytkowymi, mieszkalnymi i budynkami gospodarczymi oraz o posiadaniu niematerialnych dóbr majątkowych o trwałym charakterze w okresie od dnia 7 lutego 2012 r. do dnia 17 listopada 2015 r. 2015. GK.0186.4.2015.
  • Dzikowska T. 2006. Ocena oddziaływania autostrady na organizację rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Acta Sci. Pol., Geodesia et Descriptio Terrarum 5 (1-2): 17-38.
  • Forman R. T. T., Alexander L. E. 1998. Roads and their major ecological effects. Annual Review of Ecology and Systematics 29: 207-232.
  • Głaz J., Parzuchowska J. 1995. Szkody w lasach i utrudnienia w prowadzeniu gospodarki leśnej w związku z budową autostrad. Zesz. Nauk. Politechnika Warszawska 5: 53-62.
  • Jackson S. D. 2000. Overview of Transportation Impacts on Wildlife Movement and Populations. W: Messmer T. A., West B. [red.]. Wildlife and Highways: Seeking Solutions to an Ecological and Socio-economic Dilemma. The Wildlife Society. 7-20.
  • Kocura-Bera K. 2010. Specyfika wybranych oddziaływań sieci drogowej na otaczającą przestrzeń. Acta Sci. Pol., Administratio Locorum 9 (2): 89-100.
  • Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wiśniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S. 2013. Wpływ budowy autostrad i dróg ekspresowych na rozwój społeczno-gospodarczy i terytorialny Polski. Mini-sterstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
  • Komornicki T., Wiśniewski R., Baranowski J., Błażejczyk K., Degórski M., Goliszek S., Rosik P., Solon J., Stępniak M., Zawiska I. 2015. Wpływ wybranych korytarzy drogowych na środowisko przyrodnicze i rozwój społeczno-ekonomiczny obszarów przyległych. Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN. Prace Geograficzne 249: 1-204.
  • Lokesha M. N., Mahesha M. 2017. Economic Benefits of Road Infrastructure on Agricultural Development and Rural Road Infrastructure Development Programmes of India and Karnataka. Quest Journals Journal of Research in Business and Management 4: 42-48.
  • Miścicki S., Stępień E. 2000. Szkody powodowane w lasach przez autostrady. Sylwan 144 (3): 73-78.
  • Modelska K. 2013. Wybrane problemy aktualizacji użytków gruntowych na przykładzie inwestycji drogowych. Infra-struktura i Ekologia Terenów Wiejskich 2 (3): 59-70.
  • Morawska A., Żelazo J. 2008. Oddziaływanie dróg na środowisko i rola postępowania w sprawie OOS na przykładzie planowanej drogi krajowej. Przegląd Naukowy Inżynieria i Kształtowanie Środowiska 4 (42): 95-109.
  • Popiel J., Chrzanowski T. 2017. Droga S5 przebija się przez las. Życie Lasów Kujawsko-Pomorskich. Biuletyn RDLP w Toruniu 1 (82): 8-9.
  • Przegląd wydatków publicznych: Wydatki na programy drogowe finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. 2016. Departament Polityki Wydatkowej w Ministerstwie Finansów.
  • Raport o odziaływaniu na środowisko autostrady A2 na odcinku Warszawa – Kukuryki. 2010. DHV Polska Sp. z o.o., GDDKiA Warszawa.
  • Reed R., Beiswenger J., Johnson-Barnard J. 1998. Forest fragmentation in the Rocky Mountains. W: Karcher S. J. [red.]. Tested studies for laboratory teaching. Proceedings of the 19th Workshop/Conference of the Association for Biology Laboratory Education. 227-244.
  • Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków tech-nicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. 1999. Dz. U. Nr 43, poz. 430.
  • Rural Development: Vision to Action: A Sector Strategy. 1997. The World Bank, Washington DC.
  • Saunders S. C., Mislivets M. R., Chen J., Cleland D. T. 2002. Effects of roads on landscape structure within nested ecological units of the Northern Great Lakes Region, USA. Biological Conservation 103: 209-225.
  • Trzciński G., Pożyczka M., Duk K. 2016. Wpływ infrastruktury drogowej na zagospodarowanie obszarów wiejskich. Studia i Materiały CEPL 49B: 87-96.
  • Uchwała Nr 6 Rady Ministrów z dnia 22 stycznia 2013 r. w sprawie Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.). 2013. M. P. 2013, poz. 75.
  • Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. 2003. Dz. U. Nr 80, poz. 721 z późn. zm.
  • Wojtas M. 2013. Analiza procesu pozyskiwania gruntu pod drogi publiczne na przykładzie odcinka autostrady A1. Acta Sci. Pol., Geodesia et Descriptio Terrarum 12 (3): 27-38.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-092f1700-8bd5-47e4-81e4-e60105f04906
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.