PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2015 | 61 | 1 |

Tytuł artykułu

Style podejmowania decyzji zakupowych przez młodych konsumentów w Polsce w świetle badań własnych

Warianty tytułu

EN
Styles of making purchasing decisions by young consumers in Poland in the light of author’s own surveys
RU
Stili prinjatija reshenijj o pokupke molodymi potrebiteljami v Pol’she v svete sobstvennykh issledovanijj

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Celem rozważań jest określenie stylów podejmowania decyzji zakupowych wśród polskich młodych konsumentów, przedstawicieli generacji Y. W celu iden­tyfikacji stylów podejmowania decyzji zakupowych wykorzystano zaadaptowany kwestionariusz autorstwa Sprolesa i Kendall. Przeprowadzono badania kwestionariuszowe, w których uczestniczyło 171 respondentów. Identyfikację stylów de­cyzyjnych przeprowadzono na podstawie analizy czynnikowej, w ramach której ustalano czynniki wyjaśniające ok. 73% wariancji. Wyniki pozwoliły na zidentyfikowanie ośmiu stylów zakupowych charakterystycznych dla polskich młodych konsumentów. Wyniki mogą być użyteczne dla przedsiębiorstw działających bądź planujących działania na rynku polskim. Badanie wykazało, że narzędzie opracowane przez Sprolesa i Kendall może być wykorzystywane do identyfikacji stylów podejmowania decyzji w Polsce. Artykuł ma charakter badawczy.
EN
An aim considerations is to define the styles of making purchasing decisions among Polish young consumers, representantives of Generation Y. To identify styles of making purchasing decisions the author used the adapted questionnaire developed by Sproles and Kendall. She carried out questionnaire-based surveys with 171 respondents. The identification of decision-making styles was conducted on the basis of factor analysis within which there were fixed the factors explaining approx. 73% of variances. The findings allowed identification of eight purchasing styles characteristic for Polish young consumers. The results may be useful for enterprises already operating or planning their operation in the Polish market. The survey indicated that the tool worked out by Sproles and Kendall may be used for identification of decision-making styles in Poland. The article is of the research nature.
RU
Цель рассуждений - определить стили принятия решений о покупке молодыми потребителями-представителями поколения Y. Для выявления сти­лей принятия решений о покупке использовали адаптированный опросник, разработанный Спролесом и Кендалл. Провели опросы, в которых принял участие 171 респондент. Выявление стилей принятия решений провели на основе факторного анализа, в рамках которого определили факторы, объясняющие около 73% видоизменений. Результаты позволили выявить восемь стилей совершения покупок, характерных для польских молодых потребителей. Результаты могут быть полезны для предприятий, действующих или планирующих действия на польском рынке. Исследование показало, что инструмент, разработанный Спролесом и Кендалл, может использоваться для выявления стилей принятия решений в Польше. Статья имеет исследова­тельский характер.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

61

Numer

1

Opis fizyczny

s.50-59,tab.,bibliogr.

Twórcy

  • Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, ul.Prof.Stanislawa Łojasiewicza 4, 30-348 Kraków

Bibliografia

  • Anie I., Rajh E., Bevanda A. (2012), Decision-making styles of young consumers in Bosnia and Herzegovina, "Young Consumers", No. 13(1).
  • Bakewell C., Mitchell V. (2003), Generation Yfemale consumer decision-making styles, "International Journal of Retail & Distribution Management", No. 31(2/3).
  • Hahn K., Kean R. (2009), The influence of self-construals on young Korean consumers'decision-making styles, "Journal of Fashion Marketing and Management", Vol. 13, No. 1.
  • Lysonski S., Durvasula S., Zotos Y. (1996), Consumers' decision-making styles: A multicountry investigation, "European Journal of Marketing", No. 30(12).
  • Kavkani S. (2011), Decision-making styles of young Iranian consumers, "Business Strategy Series", No. 12(5).
  • Mitchell B.W., Bates L. (1998), UK consumers' decision-making styles, "Journal of Marketing Management", No. 14.
  • Mokhlis S., Salleh H. (2009), Consumer Decision Making Styles In Malaysia: An Exploratory Study Of Gender Differences, "European Journal of Social Sciences", No. 10(4).
  • Noble S.M., Haytko D.L., Phillips J. (2009), What drives collegeage Generation Y consumers? "Journal of Business Research", No. 62(6).
  • Sproles G.B., Kendall E.L. (1986), A methodology for profiling consumers' decision-making styles, "Journal of Consumer Affairs", No. 20, Winter.
  • Walsh G., Mitchell V.W., Hennig-Thurau T. (2001), German Consumer Decision - Making Styles, "Journal of Consumer Affairs", No. 35(1), Summer.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-060f3541-a115-4f8e-9fb4-c654c7087afb
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.