PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 11 | 5 |

Tytuł artykułu

Globalizacja konsumpcji a postawy etnocentryczne konsumentów

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Globalization of consumption and ethnocentric attitudes of consumers

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Przedstawiono wielowątkowe procesy globalizacji konsumpcji wraz z jej uwarunkowaniami i skutkami oraz zjawisko etnocentryzmu konsumenckiego, będącego swego rodzaju reakcją na rozprzestrzenianie się zunifikowanych wzorców konsumpcji.
EN
Globalization of the consumption is a sum of processes finding their reflection in all aspects of consumer's functioning on the market. It is not possible to judge it explicitly - unconditionally bad or good. Globalization of the consumption is carrying both positive and negative effects with it. Scope of its influence is depending on a "base" to which is coming across in given country or region. On the one hand a pressure of standardized models of the consumption is noticed, which are a result of spreading of global culture of the consumption, on the other hand it is possible to observe phenomenon of the consumer ethnocentrism, which is kind of defense against the pressure of foreign products. However one should be marked - consumer ethnocentrism is getting in principle to approval and purchase of origin native (domestic) products, while globalization of the consumption embraces the sphere of the consumption, not being limited only to approval of global products .

Wydawca

-

Rocznik

Tom

11

Numer

5

Opis fizyczny

s.207-211,tab.,bibliogr.

Twórcy

  • Katedra Agrobiznesu, Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, Al.Mickiewicza 21, 31-120 Kraków

Bibliografia

  • Bywalec C. 2007: Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania. PWN, Warszawa, 145.
  • Cynarski W.J. 2003: Globalizacja a spotkanie kultur. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 17.
  • Figiel A. 2004: Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne. PWE, Warszawa, 34, 40-43.
  • Klimek H. 2007: Globalizacja a badanie rynku. Studia Gdańskie, t. IV, 88-96.
  • Mazurek-Łopacińska K. 2003: Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. PWE, Warszawa, 33-44.
  • Micał M. 2008: Proces globalizacji we współczesnym .wiecie. Zeszyty Naukowe Zakładu Europeistyki WSziI w Rzeszowie, nr 3(8), Rzeszów, 150-151.
  • Mróz B. 2006: Procesy globalizacji konsumpcji. Eurokonsumenci. [W:] Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, Jano.-Kresło M., Mróz B. (red.). SGH, Warszawa, s. 203, 208-210.
  • Rymarczyk J. 2004: Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa, 15.
  • Sajdakowska M. 2003: Etnocentryzm konsumencki - czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów na rynku żywności. Acta Scientiarum Polonorum, Technologia Alimentaria, 2(1), s.177.
  • [www.kupujnasze.pl].

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.dl-catalog-ff7ab4f9-f4bb-4714-93bb-ba9fc0032e0f
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.