PL
W opracowaniu przedstawiono analizę polityki kredytu handlowego na przykładzie przedsiębiorstwa paszowego. Źródłem danych były sprawozdania finansowe firmy z 2005 roku. Badane przedsiębiorstwo prowadzi umiarkowaną strategię kredytu kupieckiego. Firma oferuje 3 terminy płatności. Z przeprowadzonej analizy wynika, że niemal 90,0% odbiorców wybierało płatność do 45 dni, prawie 7,0% kontrahentów regulowało zobowiązania do 7 dni. Najmniej popularną formą płatności był termin 21 dni.
EN
The paper presents analysis of commercial credit policy in a feed mill. Analysis has been based on firm’s financial statements 2005. The investigated firm has been using moderate strategy of trade credit. To attract interest in firm’s offer three times of maturity are offered to the clientele: short (7 days), medium (21 days) and long (45 days). The analysis shows that almost 90.0% of payments were done within 7 days from receiving an invoice. The shortest time of maturity was used by 67% of clients. Less than 7.0% of invoices was paid up to 45 days. The most seldom was used 21 days time of maturity (4% of payments). The firm uses two kinds of rebate. 2% rebate in the case of the shortest payment period, 1% for 21 day payments. Rebate policy in the firm results in lowering of liabilities level and costs connected with clientele „crediting”.