PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 09 | 3 |

Tytuł artykułu

Information of aided factor on price risk management in chosen meat enterprises in the Wielkopolska region

Warianty tytułu

PL
Informacja jako czynnik wspomagający zarządzanie ryzykiem cenowym w wybranych zakładach mięsnych Wielkopolski

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
The study was conducted to identity information as aided factor on price risk management in chosen meat enterprises in the Wielkopolska Region. The data originate come from the survey conducted among 75 out of 274 meat enterprises active in Wielkopolska which fulfilled specific requirements. All enterprises were divided into three-size categories: small, medium and large according to their weekly meat proceeding power1 * *. All meat enterprises were selected from those which: a) received permission for producing and selling meat within Poland, b) fulfilled hygenic and sanitary requirements, c) have enforced HACCP. In the article there are presented and explained three questionnaire questions on (I) main sources of information on price of slaughter, (2) influence of chosen factors establishing final price of meat products, (3) level of knowledge on market price risk managing tools among examined meat enterprises in Wielkopolska. Results lead to conclusion that entrepreneurs act as homo economicus and are keen on decreasing risk of price volatility in the polish meat sector. Unfortunately, meat entrepreneurs do not use the whole spectrum of price risk managing tools. Results show diversity in given answers in the accordance to the size of a company. High and brutal competition among enterprises in the polish meat section force entrepreneurs to produce on an extremely low income margin which influence producers attitudes toward risk and their choice of risk managing tools. To reduce price risk, it is advised to gain more knowledge and implement more diverse usage of price risk managing tools.
PL
Celem artykułu było zwrócenie uwagi na informacją jako czynnika wspomagającego zarządzanie ryzykiem niekorzystnej zmiany ceny surowców i artykułów rolnych na przykładzie badań przeprowadzonych w zakładach miąsnych Wielkopolski, gdyż informacja jest niezbądna przy podejmowaniu decyzji gospodarczych, a jej brak uniemożliwia funkcjonowanie podmiotów na rynku. W artykule przedstawiono wyniki składającej sią z trzech pytań ankiety przeprowadzonej wśród kierowników badanych wielkopolskich zakładów miąsnych (dzielonych na małe -do 7,5 tony przerobu/tydzień, średnie -powyżej 7,5 do 20 ton przerobu/tydzień oraz duże -powyżej 20 tonprzerobu/ tydzień) na temat (I) źródeł pozyskania informacji niezbądnych przy ustalaniu ceny surowca rzeźnego, (2) czynników wpływających na ustalanie ostatecznego poziomu cen wyrobów miąsnych oraz (3) stanu wiedzy na temat narządzi zarządzania ryzykiem ceny. Okazuje sią, że małe i duże zakłady miąsne pozyskują informacje o kształtowaniu sią ceny surowca rzeźnego z lokalnych punktów skupu, natomiast zakłady średniej wielkości od aktualnych dostawców. Ponadto, do najważniejszych czynników wpływających na poziom cen wyrobu miąsnego w badanych zakładach, respondenci zaliczyli czynniki marketingowe (głównie negocjacje). Badania wykazały nieznajomość i brak wykorzystania instrumentów pochodnych w zarządzaniu ryzykiem cenowym. Taki stan rzeczy cząściowo wynika z braku instytucji i organizacji udzielających fachowych porad nt. możliwości praktycznego ich wykorzystania w celu zabezpieczania cen zakupu surowca rzeźnego, tym samym wpływając na stabilizująco na poziom uzyskiwanych dochodów badanych zakładów miąsnych.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

09

Numer

3

Opis fizyczny

p.210-213,fig.,ref.

Twórcy

autor
  • University of Agriculture in Poznan, Wojska Polskiego 28, 60-637 Poznan, Poland
autor

Bibliografia

  • Meuwissen M.P.M., Huirne R.M.B., Hardaker J.B. 2001: Risk and risk management: an empirical analysis of Dutch livestock farmers. Livest. Prod. Sci. 69, 43-53.
  • Milewski L. 2004: Powiązania ekonomiczne i marketingowe rolnictwa z przemysłem mięsnym w Polsce na przykładzie rynku żywca wieprzowego. SGGW Warszawa, 167 Polish Statistic Agency. Roczniki Statystyczne GUS: 2004-2006.
  • Schmitz A. 1984: Commodity Price Stabilisation, The World Bank Staff Working Papers Nr 668. Washington D.C., USA, 54.
  • Simmons P. 2002: Why do farmers have so little interest in futures markets? Agricultural Economics 27, 1-6, 5-6, www.elsevier.com/locate/agecon

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.dl-catalog-dcb3ace1-e661-44c2-94b9-432e76178a70
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.