PL
Artykuł prezentuje istotą oraz elementy marketingu społecznego jako narzędzia kształtującego rynek żywnościowy. Autorzy poruszają problematyką niskiej konsumpcji mleka oraz zagrożenia związane z niewystarczającą podażą wapnia w codziennej diecie. Na przykładzie realizowanej od 2002 kampanii „Pij mleko! Będziesz wielki" pokazano możliwość odwrócenia niekorzystnych tendencji, poprzez zmianę wizerunku mleka oraz jego pozycji w świadomości nabywców. Ponadto przedstawiono czynniki decydujące o skuteczności kampanii społecznych, a w szczególności rolę badań na etapie planowania i realizacji akcji promocyjnych.
EN
The article presents a content and elements of social marketing as a tool of shaping food market. Authors bring up issues of the low milk consumption and risks connected with insufficient supply of calcium in the everyday diet. On the example of "Drink milk! Grow to be great" campaign, which has been carried out since 2002, the possibility of turning away the adverse tendencies by changing consumers preception and attitude toward milk was shown. Moreover the crucial factors of the social campaigns effectiveness were described, especially the role of researches in planning and realization of the promotion campaigns.