PL
Podjęto próbę zaakcentowania roli, jaką spełnia informacja dla rozwoju obszarów wiejskich, a szczególnie w procesie kształtowania się sektora małych firm wiejskich. Rozważania teoretyczne poparte zostały wynikami badań przeprowadzonych w 2006 r. w Zakładzie Polityki Społecznej i Regionalnej IERiGŻ-PIB. Pokazują one, że obok największych barier rozwoju przedsiębiorczości wiejskiej, jakimi są niedobór kapitału oraz nadmierny fiskalizm, mieszkańcy małych miejscowości wskazują na niedostatek informacji o możliwościach, jakie niesie za sobą członkostwo Polski w Unii Europejskiej, również w zakresie uwarunkowań tworzenia nowych działalności gospodarczych.
EN
The study is primarily aimed at outlining and determining the role of the information as a factor affecting rural entrepreneurship, particularly after Poland's accession to the European Union. Research findings presented in the paper are based on the findings from survey conducted by the Department of Social and Regional Policy of IERiGŻ-PIB in 2006. The survey covered 76 deliberately selected villages whose socio-economic characteristics were representative of rural areas across Poland. Non-agricultural economic activities play a prominent role in stimulating economic growth and alleviating social consequences of transition to the market economy as such income accounts for a significant share in the budgets of rural households. As a result of socio-economic and technological changes information became an important factor for the rural population in the decision process to take up and pursue non-agricultural economic activities, and also to find external financial resources for starting and development of new economic entities.