PL
W ostatnim czasie obserwuje się wzrost zainteresowania konsumentów tzw. żywnością wygodną, która obejmuje produkty ułatwiające przyrządzanie posiłków, produkty gotowe do natychmiastowego spożycia lub wymagające krótkiej obróbki kulinarnej. Sprzyja temu wiele zjawisk m.in.: zmieniające się style życia konsumentów, wzrost aktywności ekonomicznej, wzrost wartości czasu, zmiana modelu rodziny i jej wyżywienia. Do tej kategorii żywności zalicza się m.in. koncentraty obiadowe, które dzięki szerokiej ofercie, coraz lepiej dostosowanej do gustów i preferencji konsumentów, zarówno do tych przywiązanych do tradycyjnej kuchni polskiej, jak i poszukujących nowych smaków zyskują coraz więcej zwolenników. W artykule dokonano analizy preferencji konsumentów na przykładzie zup w proszku i tzw. mokrych.
EN
This paper presents results of researches related to consumer preferences on the market of dinner concentrates. It was showed, among the other, on growing popularity of products need a short culinary preparations, on products attributes related to easiness and fast of preparation for consumption. Among the wide offer of dinner concentrates, the most popular and most often used are soups, especially powder soup, instant soup and ready to eat after cooking soup. Attributes of dinner concentrates which are looked for consumers are specially: taste, quality, brand and suitable price. Powder soups are used near different occasions and by consumers in different age. Soups are eaten at home, at work, during holidays by teenagers, young families and also older consumers.