PL
Zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych we wrześniu 2007 roku wśród 204 rolników współpracujących z Łódzkim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Bratoszewicach. Z usług ośrodka korzystali głównie rolnicy w wieku 40-49 lat, najczęściej raz na kwartał (44,6%) lub co miesiąc (28,4%). Badani rolnicy pozytywnie oceniali kompetencje doradców, wśród nich 29,9% było bardzo zadowolonych, a 50,5% zadowolonych z umiejętności doradców. Przygotowanie teoretyczne doradców pozytywnie oceniło 86,8%, za. praktyczne 84,3% respondentów, dostrzegając równocześnie zmiany w treści przekazywanych porad w ostatnim okresie (96,8%). Zadowolenie ze skuteczności pracy doradców wyraziło 53,9% badanych rolników, w tym bardzo zadowolonych było 27,5%, a raczej zadowolonych 16,2%. Pozytywne oceny dominowały także w ocenie organizowanych przez ODR szkoleń dla rolników (83,8%), jak również działalności wydawniczej ODR (91,7%). Dużym zainteresowaniem cieszyły się targi i wystawy, bowiem 66,6% respondentów deklarowało częsty udział w nich. Do największych korzyści wynikających z pomocy udzielanej przez ODR badani zaliczyli: pomoc rolnikom w wypełnianiu skomplikowanych formularzy (63,0%) i opracowywaniu biznes planów (56,1%) oraz wsparcie w prowadzeniu rachunkowości rolniczej (44,0%). Wśród mankamentów wymieniono: biurokrację związaną z korzystaniem z usług (35,3%), utrudniony dostęp do ośrodka (duże odległości do biur ODR - 30,9%) oraz ograniczone informacje o możliwościach korzystania z usług (27,9%). Większość badanych rolników zadeklarowała jednocześnie zdecydowanie (67,8%), że chętnie skorzysta w przyszłości z usług ODR.
EN
The article deals with the results of a survey carried out in September 2007, on 204 farmers ho were customers of Łódzki Agricultural Advisory Center in Bartoszewice, most of whom were farmers at the age of 40-49. They took advantage of the counselors' services every three months (44,6%), or once a month (28,4%). The respondents were satisfied with the competence of counselors, including those who were very satisfied 29,9%, and 50,5% who were less satisfied. Theoretical knowledge of counselors was rated high by 86,8%, and their practical skills by 84,3% of respondents who were also aware of changes in the character of the advice given by counselors (96,8%) in last years. Satisfaction with the efficiency of counselors' work was expressed by 53,9% of the surveyed farmers, including those who were very satisfied (27,5%), and those less satisfied (16,2%). Also, farm trainings organized by the Agricultural Counseling Center (83,8%) and its publishing activities (91,7%) won appreciation of the respondents. Fairs and exhibitions enjoyed great popularity, as 66,6% of the surveyed farmers declared frequent participation in such events. From offered services, the respondents appreciated most: assistance in completing complicated forms (63,0%), developing business plans (56,1%) and help with farm accountancy (44,0%). They also pointed out to some shortcomings, including: bureaucracy connected with the services (35,3%), difficult access to the center (long distances to cover - 30,9%) and limited information on the services possibilities (27,9%). At the same time most of the surveyed farmers (67,8%) declared future cooperation with the Agricultural Advisory Center.