PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2011 | 2 |
Tytuł artykułu

Przedsiębiorczość w agrobiznesie: perspektywa strukturalna

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Entrepreneurship in agribusiness: structural approach
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
Badania nad przedsiębiorczością są przeprowadzane w ramach różnych dyscyplin naukowych z wykorzystaniem wielu podejść metodologicznych. Dotyczą one również zróżnicowanych dziedzin gospodarki. W opracowaniu zaprezentowano koncept przedsiębiorczości w perspektywie teorii strukturalnej (sieciowej). We wskazanym ujęciu przedsiębiorczość przedstawiono jako działalność, polegającą na tworzeniu, prowadzeniu i utrzymaniu organizacji o charakterze ekonomicznym, uwarunkowaną przez kształt struktury relacji społecznych i charakter aktywności podejmowanych w jej ramach. Scharakteryzowany aspekt przedsiębiorczości odniesiono do sfery agrobiznesu poprzez sformułowanie dwóch propozycji badawczych, dotyczących rolników i przedsiębiorstw funkcjonujących w opisywanym obszarze.
EN
Studies over entrepreneurship are conducted within the framework of different scientific disciplines and involve the use of a variety of methodological approaches. They cover many different sectors of the economy as well. The paper presents a concept of entrepreneurship based on structural (network) approach. This approach permits to perceive entrepreneurship as an activity of creating, conducting and maintaining an economic organization, determined by the structure of social relations and the character of actions undertaken within its framework. The described aspect of entrepreneurship was applied to the agribusiness sector by means of presentation of two research proposals concerning farms and firms.
Wydawca
-
Czasopismo
Rocznik
Numer
2
Opis fizyczny
s.99-117,rys.,bibliogr.
Twórcy
autor
  • Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa
Bibliografia
  • Ardichili A., Cardozo R., Ray S., 2003: A theory of entrepreneurial opportunity identification and development. „Journal of Business Venturing” 18: 106.
  • Aldrich H., Reese P., Dubini P., 1989: Woman on the verge of a breakthrough: networking among entrepreneurs and United States. Entrepreneurship and Regional Development. Routlege, Oxford.
  • Batorski D., 2004: Sieci społeczne. Charakterystyka, uwarunkowania i konsekwencje struktur relacji społecznych na przykładzie komunikacji internetowej. Praca doktorska. IS UW, Warszawa.
  • Belaya V., Torok T., Hanf J., 2008: Recognizing the links between power and trust in managing supply chain relationships. Paper presented at EAAE International Congress, Ghent: 1–4.
  • Boari Ch., Presutti M., 2004: Social capital and entrepreneurship inside and Italian luster – empirical investigation. Departament of Business Studies Uppsala University, Departament of Management University of Bologna, Bologna.
  • Bryła P., 2009: Determinanty rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeñ wynikających z implementacji programu SAPARD. „Wieś i Rolnictwo” 2 (143): 134.
  • Cross R., Thomas R.J., 2009: Driving results through social networks. How top organizations leverage networks for performance and growth. Jossey-Bass, San Fransisco.
  • De Wolf P., Schoormeller H., 2006: Exploring the significance of entrepreneurship in agriculture. Report. Research Institute of Organic Agriculture FiBL (http: //www.esofarmers.org/,20.04.2010 r.).
  • Ekonomika i zarządzanie małą firmą, 1998. Red. B. Piasecki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Łódź.
  • Granovetter M., 1985: Economic action and social structure: the problem of embeddedness. „American Journal of Sociology” 3, 504.
  • Granovetter M., 2005: The impact of social structure on economic outcomes. „Journal of Economic Perspectives” 19, 1: 33–36.
  • Greve A., 1995: Networks and entrepreneurship – an analysis of social relations, occupational background, and use of contacts during the establishment process. „Scandinavian Journal of Management” 11, 1: 1–24.
  • Hanneman R.A., Riddle M., 2005: Introduction to social network methods. Riverside, CA, University of California, Riverside (http: //faculty.ucr.edu/~hanneman/).
  • Jednostka zakorzeniona? Wykorzeniona? 2010. Red. A. Lompart. Instytut Socjologii UW, Wydawnictwo UW, Warszawa.
  • Johannisson B., 1988: Business formation – a network approach. „Scandinavian Journal of Management”: 83–99.
  • Kapusta F., 2008: Agrobiznes. Centrum Doradztwa i Innowacji. Difin, Warszawa.
  • Kożuch B., 2002: Zachowania przedsiębiorcze małych firm. W: Przedsiębiorczość i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w XXI wieku. Red. B. Piasecki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Kultura przedsiębiorczości, 1994. Red. B. Berger. Oficyna Literatów Rój, Warszawa.
  • Kulturowe aspekty transformacji ekonomicznej, 2007. Red. J. Kochanowicz, S. Mandes, M. Marody. ISP, Warszawa.
  • Lazzarini S.G., Chaddad F.R., Cook M.L., 2001: Integrating supply chain and network analyses: The study of netchains. „Journal of Chain and Network Science” 1, 1: 7–22.
  • Mueller R.A.E., Buergelt D., Seidel-Lass L., 2008: Supply chains and social network analysis. Paper prepared for presentation at the 110th EAAE Seminar System Dynamics and Innovation in Food Networks. Innsbruck-Igls, Austria, February 18–22.
  • Nawojczyk M., 2009: Przedsiêbiorczooeæ. O trudnooeciach w aplikacji teorii. Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków.
  • Pepliñski B., 2009: Agrobiznes. Podstawy ekonomiki. WSiP, Warszawa.
  • Plichta M., 2003: Teoria agrobiznesu. W: Przedsiêbiorstwo w agrobiznesie. Red. K. Łęczycki. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce.
  • Reynolds P.D., Miller B., Maki W.R., 1995: Exploring variation in business births and deaths: US 1976–1988. „Small Business Economics” 7: 389, 399.
  • Richards S.T., Bulkley S.L., 2007: Agricultural entrepreneurs: the first and the forgotten. The Hudson Institute Center for Employment Policy, Entrepreneur Series.
  • Ruef M., Lounsbury M., 2007: The sociology of entrepreneurship. „Research in the sociology of organizations” 27: 1.
  • Schumpeter J., 1960: Teoria rozwoju gospodarczego. PWN, Warszawa.
  • Scott J., 2000: Social network analysis. A handbook. Sage Publications, London, Thousand Oaks, New Delhi.
  • Smelser N.J., Swedberg R., 2005: The handbook of economic sociology. Princeton University Press, Princeton.
  • Uzzi B., 1996: The sources and consequences of embeddedness for the economic performance of organization: the network effect. „American Sociological Review” 61: 675–679, 688, 686–687, 683.
  • Uzzi B., 1997: Social structure and competition in interfirm networks: the paradox of embeddedness. „Administrative Science Quarterly” 41/1: 41–42, 48.
  • Uzzi B., 1999: Embeddedness in the making of financial capital: how social relations and network benefit firm seeking financing. „American Sociological Review” 64.
  • Wellman B., 1988: Structural analysis: from method and metaphor to theory and substance. In: Social structure: a network approach. Eds. B. Wellman, S.D. Berkowitz. Cambridge University Press, Cambridge: 20, 26–27.
  • Witt P., 2004: Entrepreneur's networks and success of start-ups. Entrepreneurship and Regional Development 16: 392, 391, 393, 395, 397–398, 404.
  • Zaleśkiewicz T., 2004: Przedsiębiorczość i podejmowanie ryzyka. W: Psychologia ekonomiczna. Red. T. Tyszka. Gdañskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdañsk: 310–312.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.dl-catalog-0497c261-2494-4c12-82b0-5f81186fd3b2
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.