PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 10 | 4 |

Tytuł artykułu

Students leisure time as a determinant of their physical activity at universities of the EU Visegrad group countries

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Czas wolny studentów czynnikiem warunkującym aktywność fizyczną na przykładzie uczelni z państw wyszehradzkich

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
Background. Studies on physical activity are vital for those students destined to become the future elite in the Visegrad countries. This issue is of particular concern because most studies undertaken from various countries have, in this respect, demonstrated significant deficiencies. Study aims: to determine the link between students leisure time and their levels of physical activity according to gender. Material and methods. Subjects were 2337 university students consisting of 1169 females and 1068 males from the Czech Republic, Slovakia, Poland and Hungary studying a variety of disciplines. The long version of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) was used as a standardised measure for the study. Results. Male students were found to have significantly more leisure time than females, with the highest levels observed in those studying the humanities, somewhat lower levels for the medical sciences whilst the lowest were for the technical sciences. The greater the amount of leisure time, the more significant was the impact found on levels of physical activity. Male students with sufficient leisure time demonstrated the highest levels of physical activity. However, no such relation was found in women where, in contrast, the highest levels of physical activity were found in those having too little leisure time. Conclusions. The differences observed between genders in their links with leisure time and levels of physical activity should be taken into account when the teaching of physical activities are designed/devised for student studies.
PL
Wprowadzenie. Badania aktywności fizycznej studentów jako przyszłych elit każdego kraju mają szczególne znaczenie. Ranga tego problemu jest szczególnie ważna, gdyż większość badań w różnych krajach pokazuje ich niezadowalający poziom. Celem pracy jest poszukiwanie związku czasu wolnego posiadanego przez studentów z uwzględnieniem płci z ich aktywnością fizyczną. Materiał i metody. Materiał badawczy stanowili studenci wyższych uczelni z Czech, Słowacji, Polski i Węgier w liczbie 2. 237 osób z różnych kierunków studiów w tym 1.169 kobiet i 1.068 mężczyzn. Do badań wykorzystano Międzynarodowy Kwestionariusz Aktywności Fizycznej (IPAQ) w wersji długiej. Wyniki. Wykazano istotnie większą ilość czasu wolnego wśród studiujących mężczyzn w odniesieniu do kobiet. Najwięcej czasu wolnego zadeklarowali studenci nauk humanistycznych, nieco mniej medycznych, a najmniej technicznych. Większa ilość czasu wolnego wśród ogółu studentów ma istotny związek z ich całkowitą aktywnością fizyczną. Studiujących mężczyzn o wystarczającej ilości czasu wolnego cechował najwyższy poziom całkowitej aktywności fizycznej. Takiego związku nie stwierdzono wśród kobiet, wręcz odwrotnie najwyższy poziom całkowitej aktywności fizycznej uzyskały studentki posiadające zbyt mało czasu wolnego. Wnioski. Wykazane różnice miedzy studiującymi kobietami i mężczyznami w relacji ich czasu wolnego i poziomu aktywności fizycznej należy uwzględnić w procesie dydaktycznym zajęć ruchowych w trakcie studiów.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

10

Numer

4

Opis fizyczny

p.31-41,fig.,ref.

Twórcy

autor
  • Faculty of Health Sciences, University of Pecs, Vorosmarty u.4, H-7621 Pecs, Hungary
autor
  • Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska, Biala Podlaska, Poland
autor
  • Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska, Biala Podlaska, Poland
  • Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska, Biala Podlaska, Poland
autor
  • Institute of Physical Education and Sport, Pavol Jozef Safarik University in Kosice, Kosice, the Slovak Republic
autor
  • Palacky University of Olomunec, Olomunec, the Czech Republic

Bibliografia

  • 1. Skorupska S, Łapiak-Pasiorowska E. Niska aktywność fizyczna. In: Kuch M, Janiszewski M, Mamcarz A. Rehabilitacja kardiologiczna. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Medical Education; 2014. p. 184-186 (in Polish).
  • 2. World Health Organization. Global status report on noncommunicable diseases 2014. WHO Genewa; 2014.
  • 3. Kostencka A, Drabik J. Aktywność fizyczna studentów a ich wskaźniki masy ciała. Antropomotoryka. 2007; 40: 33-39 (in Polish).
  • 4. Miązek U. Aktywność fizyczna w stylu życia studentek krakowskich uczelni. Wychowanie Fizyczne i Z drowotne, 2005; 3: 12-19 (in Polish).
  • 5. Adach J. Preferowane formy aktywności ruchowej studentów PWSZ w Sulechowie. In: Nałęcka D, Bytniewski M, editors, Teoria i praktyka rekreacji ruchowej. Biała Podlaska: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Białej Podlaskiej; 2007. p. 214-220.
  • 6. Garbaciak W, Mynarski W, Czapla K, Rozpara M. Wydolność tlenowa studentów o zróżnicowanej aktywności fizycznej. In: Mynarski W, editor. Teoretyczne i empiryczne zagadnienia rekreacji i turystyki. Katowice: AW F; 2007. p. 306-322 (in Polish).
  • 7. Jach K, Chlebicka E. Zastosowanie wskaźnika PAI do oceny aktywności fizycznej w okresie zimowymi letnim. In: Szczepanowska E, Sokołowski M, editors. Aktywność fizyczna i odżywianie się, jako uwarunkowania promocji zdrowia. Poznań: Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania w Poznaniu; 2008. p. 97-104 (in Polish).
  • 8. Palacz J. Rekreacja ruchowa studentów wychowania fizycznego w czasie wolnym. In: Kubińska Z, Nałęcka D, editors.Rekreacja ruchowa w edukacji i promocji zdrowia. Biała Podlaska: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Białej Podlaskiej; 2009. p. 168-177 (in Polish).
  • 9. Sokołowski M. Międzynarodowy Kwestionariusz Aktywności Fizycznej (IPAQ) jako miernik oceny aktywności fizycznej studentów Akademii Wychowania Fizycznego. In: Szczepanowska E, Sokołowski M, editors. Aktywność fizyczna i odżywianie się, jako uwarunkowania promocji zdrowia. Poznań: Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania w Poznaniu; 2008. p. 113-123 (in Polish).
  • 10. Biernat E. Aktywność fizyczna mieszkańców Warszawy. Na przykładzie wybranych grup zawodowych. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa; 2011 (in Polish).
  • 11. Bergier B, Niźnikowska E, Stępień E, Szepeluk A, Bergier J. Aktywność fizyczna studentów a ich czas wolny i samoocena sprawności fizycznej. Antropomotoryka. 2013; 64:41-47 (in Polish).
  • 12. Bergier J, Bergier B, Tsos A. Physical activity and eating habits among female students from Ukraine. Health Problems of Civilization. 2015; 9(2): 5-12.
  • 13. Deliens T, Deforche B, Bourdeaudhuij ID, Clarys P. Determinants of physical activity and sedentary behaviour in University students: A qualitative study using Focus group discussions. BMC Public Health. 2015; 15: 201. DOI: 10.1186/s12889-015-1553-4.
  • 14. Dichl K, Hilger J. Physical activity and the transition from school to University: a cross-sectional survey among University students in Germany. Sci Sports 2016 http://dx.doi.org /10.1016/j. scispo. 2016.04.012.
  • 15. Kvintova J, Sigmund M. Physical activity, body composition and health assessment in current female university students with active and inactive lifestyles. Journal of Physical Education and Sport (IPES). 2016; 16 Suppl. Issue (1): 627-632.
  • 16. Clemente FM, Nikolaidis PT, Martins FML, Mendes RS. Physical activity patterns in university students: Do they follow the public health guidelines? PLOS ONE. 2016; 11 (3): e0152516.doi:10.1371/journal. pone.0152516.
  • 17. Ignatov G. Physical activity and sports in leisure time of students from the faculty for preschool and primary school education at Sofia university “st. kliment ohridski” – Bulgaria (Preliminary communication). Activities in Physical Education and Sport. 2016; 6(1): 29-34.
  • 18. Lusmägi P, Einasto M, Eve-Liis Roosmaa E-L. Leisure-time Physical Activity Among Different Social Groups of Estonia: Results of the National Physical Activity Survey, PhysicalCulture and Sport. Studies and Research. DOI: 10.1515/pcssr-2016-0004 Vol. LXIX. 2016; 43-52.
  • 19. Bergier J, Bergier B, Niźnikowska E, Junger J, Ács P, Frömel K, Szepeluk A. The diversity of the place of residence of students and their level of physical activity. Central European Journal of Sport Sciences and Medicine. 2016; 13(1): 123-132.
  • 20. Ayc M, Chang WS, Amran N, Pathak R. Correlation between physical activity and memory functioning among university students. Internationa Journal of Pharmacology and Toxicology Science. 2013; 3(2): 1-8.
  • 21. Müftüler M, Ince ML. Use of trans-contextual model-based physical activity course in developing leisure-time physical activity behavior of university students. Perceptual Mot Skills. 2015;121(1): 31-55.
  • 22. Rajappan R, Selvaganapathy K, Liew L. Physical activity level among university students: A cross sectional survey. Int. J. Physiother Res. 2015; 3(6): 1336-43.
  • 23. Puello FG, Beltran YH, Molina RT. Levels of physical activity among Colombian university students. Revista Medica de Chile. 2015; 143(11): 1411-8.
  • 24. Mirzafian H. Perceived cosntraints to physical activity and sport: A cross-cultural study between Iranian and Hungarian university students. World Leisure Journal. 2016; 58(3): 193-206.
  • 25. Ocampo-Muscaro J, Silva-Salazar V, da Costa-Bullon D. Correlation between knowledge about the consequences of obesity and physical activity levels among university students. Medware. 2015; 2:15(11): e 6329. doi 10.5867/medvare. 2015.11.6329.
  • 26. Prusik K, Zaporozhanov V, Görner K. Stan aktywności fizycznej w stylu życia studentów Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Problemy Wychowania Fizycznego i Sportu, 2009; 12: 229-233.
  • 27. Łaszek M, Nowacka E, Gawron-Skarbek A, Szatko F. Negatywne wzorce zachowań zdrowotnych studentów. Część II. Aktywność ruchowa i nawyki żywieniowe. Probl. Hi. Epidemiol. 2011; 92(3): 461-465.
  • 28. Bergier B, Stępień E, Niźnikowska E, Bergier J. Aktywność fizyczna kobiet i mężczyzn studiujących w Państwowej Szkole Wyższej w Białej Podlaskiej. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2014; 20(2): 166-170.
  • 29. Niźnikowska E, Stępień E. Physical activity of the students form Universitities in Biala Podlaska in their free time according to the chosen faculties. Health Problems of Civilization, 2015; 9(2): 13-18.
  • 30. Tomczak A. Aktywność fizyczna podejmowana w czasie wolnym przez żołnierzy zawodowych instytucji centralnych MON w świetle Międzynarodowego Kwestionariusza Aktywności Fizycznej (IPAQ). In: Kaiser A, Sokołowski M, editors. Środowisko społeczno-przyrodnicze a aktywność fizyczna człowieka. Poznań: Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Z arządzania w Poznaniu; 2010. p. 369-382 (in Polish).
  • 31. Bezerra J, Silva Lopes A, Firpo Del Duca G, Cordeiro Barbosa Filho V, Gomes de Barros M. Leisure-time physical activity and associated factors among adolescents of Pernambuco, Brazil: From 2006 to 2011, Mudanças na atividade física no lazer e fatores associados em adolescentes de Pernambuco, Brasil: de 2006 a 2011. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. 2016; 18(1): 114-126.
  • 32. Kubińska Z, Danielewicz J. Zróżnicowanie stylu życia studentów uczelni w Białej Podlaskiej z uwzględnieniem aktywności fizycznej. Antropomotoryka 2013, 23(63): 47-54.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-ec3a6bbe-f433-4834-b788-b0a98f761bf5
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.