PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2020 | 22 | 1 |

Tytuł artykułu

Aspects of farmland lease in the context of homestead functioning in Warmian-Masurian Voivodship

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Wybrane aspekty dzierżawy gruntów rolnych w kontekście funkcjonowania gospodarstw w województwie warmińsko-mazurskim

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
The aim of this research was to identify and assess the impact of chosen aspects of farmland lease on the functioning of homesteads in the Warmian-Masurian Voivodship. It was achieved through an opinion poll carried out with the use of questionnaires among 101 leaseholders and purchasers from the region of Warmia and Masuria. By the end of 2017, over 4.74 mln ha of land was purchased by the Agricultural Property Stock of the State Treasury (APAoST). The lands of the State Treasury were spatially diverse but the majority was located in north-west Poland. Firstly, they underwent a process of management privatization (administration and lease), and later proprietorial privatization (sale). At the end of 2017, 3,4m ha of purchased lands were permanently managed, the majority of which (80.4%) were sold. The Treasury still owns 1.4 mln ha of lands and leases 1.03 mln ha of it, 11.8% of which is located in the Warmia and Masuria Province. The decision on the form of cultivating the farmlands (lease/ purchase) was determined financially (mostly mortgages and private funds), whereas their development and functioning were mostly determined by resources (area and quality of farmland, machinery park), price of farmland, profitability of production, and demand for farm produce. The possible development of homesteads was strongly impacted by a financial barrier, which resulted from the availability of funds needed, liabilities, legal-formal regulations regarding the purchase/lease of agricultural properties, lease rent, and instalments for purchased land.
PL
Celem badań była identyfikacja i ocena wpływu wybranych aspektów dzierżawy gruntów rolnych w województwie warmińsko-mazurskim. Dokonano jej na podstawie sondażu opinii, zrealizowanego techniką ankietową wśród 101 dzierżawców i nabywców nieruchomości rolnych z regionu warmińsko-mazurskiego. Do końca 2017 roku w Polsce do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (ZWRSP) przejęto ponad 4,74 mln ha. Położenie gruntów Skarbu Państwa było przestrzennie zróżnicowane, a większość z nich znajdowała się w północno-zachodniej Polsce. W pierwszej kolejności zostały one zagospodarowane głównie przez prywatyzację zarządzania (administrowanie i dzierżawę), a następnie prywatyzację własności (sprzedaż). Na koniec 2017 roku z przejętych gruntów trwałe zagospodarowano 3,4 mln ha, z tego większość (80,4%) przez sprzedaż. W ZWRSP nadal pozostaje 1,4 mln ha, z tego 1,03 mln ha jest dzierżawiona, z których około 11,8% położone było w województwie warmińsko-mazurskim. Na wybór formy zagospodarowania gruntów rolnych (dzierżawa/zakup) miały wpływ źródła finansowania (głównie kredyty i własne środki pieniężne). Natomiast w rozwoju i funkcjonowaniu gospodarstwa rolnego największe znaczenie miały czynniki zasobowe (powierzchnia i jakość użytków rolnych, park maszynowy), poziom cen gruntów rolnych, opłacalność produkcji oraz popyt na produkty rolne. Duży wpływ na możliwości rozwój gospodarstw miały: bariera finansowa wynikająca z dostępności do kapitału potrzebnego w rozwoju, zadłużenie, regulacje formalno-prawne zakupu/dzierżawy nieruchomości rolnych, poziom czynszów dzierżawnych oraz spłat rat za zakupione grunty.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

22

Numer

1

Opis fizyczny

p.250-259,ref.

Twórcy

  • Faculty of Economics Sciences, University of Warmia and Mazury, 2 Oczapowskiego St., 10-719 Olsztyn, Poland

Bibliografia

  • Baer-Nawrocka Agnieszka, Natalia Markiewicz. 2013. Relacje między czynnikami produkcji a efektywność wytwarzania w rolnictwie Unii Europejskiej (Production Potential and Agricultural Effectiveness in European Union Countries). Journal of Agribusiness and Rural Development 3 (29): 5-16.
  • Brewer Gene A. 2006. All measures of performance are subjective: More evidence on US federal agencies. [In] Public service performance: Perspectives on measurement and management, eds. George A. Boyne, Kenneth J. Meier, Laurence J. O’Toole, Richard M. Walker, 35-54. Cambridge University Press.
  • Czubak Wawrzyniec, Arkadiusz Sadowski. 2014. Wpływ modernizacji wspieranych funduszami UE na zmiany sytuacji majątkowej w gospodarstwach rolnych w Polsce (Impact of the EU funds supporting farm modernisation on the changes of the assets in Polish farms). Journal of Agribusiness and Rural Development 2 (32): 45-57.
  • Dzun Włodzimierz. 2015. Gospodarstwa rolne osób prawnych w procesie transformacji systemowej i integracji z UE (Homesteads of public bodies in the proces of system transformation and integration with EU). Warszawa: Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN.
  • Grzelak Aleksander. 2014. Ocena procesów reprodukcji majątku gospodarstw rolnych prowadzących rachunkowość rolną (FADN) Evaluation of the reproduction processes of the fixed assets of farms engaged in agricultural accountancy (FADN). Zagadnienia Ekonomiki Rolnej 3 (340): 45-64.
  • Hagel III John. 2008. Dźwignia wzrostu: jak zwiększyć sprzedaż nie poświęcając zysków. [W] Sekrety skutecznych strategii (Growth lever: how to increase sales without sacrificing profit. [In] Secrets of successful strategies), ed. Witold B. Jankowski, 190-205. Warszawa: Harvard Business Review Polska.
  • Jakobsen Morten, Rasmus Jensen. 2015. Common method bias in public management studies. International Public Management Journal 18 (1): 3-30.
  • KOWR (National Agricultural Support Center). 2018. Sprawozdanie z działalności Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w 2017 roku (Report on the activity of National Agriculture Support Centre in 2017). Warszawa: KOWR.
  • Marciniuk Konrad. 2017. Pojęcie nieruchomości rolnej jako przedmiotu reglamentacji obrotu własnościowego (Agricultural Property as a Subject of Limitations on Transactions Transferring Ownership). Studia Iuridica Lublinensia 26 (1): 93-114.
  • Marks-Bielska Renata. 2016. Czynniki kształtujące obrót gruntami rolnymi w Polsce (Factors Shaping Trade in Agricultural Land in Poland). Świat Nieruchomości 97: 23-30.
  • Mioduszewski Jarosław. 1995. Podaż ziemi z gospodarstw państwowych do zagospodarowania przez rolników indywidualnych. [W] Udział rolników indywidualnych w przekształceniach gospodarstw państwowych (Supply of lands from from state’s homesteads to individual farmers. [In] Participation of individual farmers in transformation of state’s homesteads.), ed. Eugeniusz Niedzielski, 46-48. Olsztyn: Wydawnictwo ART.
  • Mioduszewski Jarosław, Renata Przygodzka, Adam Sadowski. 2018. Conditions of development of arable land belonging to State Treasury in warminsko-mazurskie region. Economic Science for Rural Development Conference Proceedings 47: 213-220.
  • Podsakoff Philip M., Scott B. MacKenzie, Nathan P. Podsakoff. 20102. Sources of method bias in social science research and recommendations on how to control it. Annual Review of Psychology 63: 539-569.
  • Przygodzka Renata. 2006. Fiskalne instrumenty wspierania rozwoju rolnictwa: przyczyny stosowania, mechanizmy i skutki (Fiscal istruments supporting the development of agriculture). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
  • Sass Roman. 2016. Relacje między czynnikami produkcji a efektywność wytwarzania w gospodarstwach rolnych powiększających obszar użytkowanej ziemi w latach 1996-2011 (Relations among the facors of production and the production efficiency on farms increasing the area of used land in the years 1996-2011). Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy 9: 404-421.
  • Tomczak Franciszek. 1983. Czynniki produkcji w rolnictwie. [W] Ekonomika rolnictwa zarys teorii (Factors of production in agriculture. [In] Economics of agriculture, outline of theory), eds. Augustyn Woś, Franciszek Tomczak, 82-93. Warszawa: PWRiL.
  • Ustawa z dnia 28 lipca 1990 r. o zmianie ustawy. Kodeks Cywilny (Alteration Act to Civil Code from July 28th 1990). Journal of Laws, 1990.55. 321.
  • Ustawa z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (The Management of Agricultural Properties of the State Treasury Act from October 10th 1991). Journal of Laws, 1991.107. 464.
  • Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Shaping Agricultural Structure Act from August 5th 2015). Journal of Laws, 2015.433 and 2179.
  • Ustawa z dnia 14 kwietnia 2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (Discontinuation of Sales of Properties of the Resource of Agricultural Property of the State Treasury Act from April 14th 2016). Journal of Laws, 2016.585.
  • Ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (National Agriculture Support Centre Act from February 10th 2017). Journal of Laws, 2017.623.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-e37869b0-c194-4a22-b83a-18ff836877c7
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.