PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 09[58] |

Tytuł artykułu

The relations between external and internal marketing communications

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Komunikacja marketingowa skierowana do wnętrza i na zewnątrz organizacji - wzajemne relacje

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
The recipients of the majority of communication activities undertaken by enterprises are their potential clients. A range of instruments of marketing communications is used to win their favor and persuade them to use the company’s offer. The majority of studies related to marketing communications put clients and their needs in the center of attention; a client is considered a person who purchases the company’s products or services. However, equal attention should be devoted to internal clients i.e. the employees of the company. The main purpose of the following paper is the analysis of relations between external and internal marketing communications. Special attention is to be given to the activities from the fields of: human resources marketing, internal marketing and internal public relations. The paper will present partial results of the quantitative research (direct questionnaire and on-line questionnaire) conducted by the author. The research was related to internal marketing communications and its influence on the employees.
PL
Adresatem większości działań komunikacyjnych prowadzonych przez przedsiębiorstwa są potencjalni klienci. Aby zyskać ich przychylność i skłonić do skorzystania z oferty firmy, wykorzystuje się szereg instrumentów komunikacji marketingowej. Większość opracowań dotyczących tego procesu w centrum zainteresowania stawia klienta i jego potrzeby, przy czym klientem jest ten, który kupuje produkty bądź usługi przedsiębiorstwa. Tymczasem nie mniej uwagi powinno poświęcać się tzw. klientom wewnętrznym, czyli pracownikom organizacji. Głównym celem niniejszych rozważań jest analiza relacji między zewnętrzną i wewnętrzną komunikacją marketingową. Szczegółowa uwaga zostanie poświęcona działaniom z obszarów: marketingu personalnego, marketingu wewnętrznego i wewnętrznego public relations. W artykule zawarte zostaną częściowe wyniki badań ilościowych (ankieta bezpośrednia i ankieta internetowa) prowadzonych przez autorkę, dotyczące wewnętrznej komunikacji marketingowej i jej wpływu na personel przedsiębiorstw.

Słowa kluczowe

Twórcy

autor
  • Department of Marketing Strategies, Poznan University of Economics, Al.Niepodleglosci 10, 61-875 Poznan, Poland

Bibliografia

  • 1. Baruk A., Marketing personalny jako instrument kreowania wizerunku firmy, Difin, Warsaw 2006
  • 2. Blythe J., Essentials of Marketing Communications, Pearson Education Limited, Harlow 2006
  • 3. De Pelsmacker P., Geuens M., Van den Bergh J., Marketing Communications: A European Perspective, Pearson Education Limited, Harlow 2007
  • 4. Egan J., Marketing Communications, Thomson Learning, London 2007
  • 5. Finney S., Stakeholder Perspective on Internal Marketing Communication, Business Process Management Journal, 2011, Vol. 17, No. 2
  • 6. Koekemoer L. (red.), Marketing Communications, Juta and Co. Ltd., Lansdowne 2005
  • 7. Olsztyńska A., Marketing wewnętrzny w przedsiębiorstwie: koncepcja i narzędzia wspomagające integrację działań wewnętrznych organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznan 2005
  • 8. Rogala A., Kaniewska-Sęba A., Internal Communication as a Marketing Communications Tool , in: 13th International Marketing Trends Conference, pod red. Françoise CONCHON -Paryż : ESCP-AEP European School of Management, 2013. s. CD
  • 9. Shultz D.E., Building an Internal Marketing Management Calculus, Interactive Marketing, 2004, Vol. 6 N. 2
  • 10. Smith P.R., Berry Ch., Pulford A., Strategic Marketing Communications: New Ways to Build and Integrate Communications, Kogan Page Limited, London 2002
  • 11. Szymoniuk B., Komunikacja marketingowa – istota i proces projektowania, w: B. Szymoniuk (red.), Komunikacja marketingowa – instrumenty i metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006
  • 12. Thomson K., Hecker, L., Value-adding Communication: Innovation in Employee Communication and Internal Marketing, Journal of Communication Management, 2000 Vol. 5, No.1

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-dde18ba2-8002-4ece-a020-7e5eaf12f497
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.