PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | 489 |

Tytuł artykułu

Strategia rozwoju upraw ziemniaka w Polsce

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Strategy of potato growing in Poland

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Otwarty rynek w skali międzynarodowej i globalnej stwarza możliwości unormowania swobodnego przepływu towaru i technologii. Temu wezwaniu może sprostać zarówno uprawa, jak i przetwórstwo polskiego ziemniaka. Zarówno as­pekty przyrodniczo-glebowe i klimatyczne, jak również ekologiczne sprzyjają roz­wojowi uprawy ziemniaka w Polsce. Niemniej wydaje się, że otwarcie rynku w skali międzynarodowej i globalnej wymaga: przedsięwzięć związanych ze strategią konkurencji, technik prognozowa­nia, przedsięwzięć decyzyjnych i zdolności rozwojowych. W badaniach strategicznych nieodzowne również są badania marketingowe, wspierające strategię rozwoju regionu. Wykorzystanie doświadczeń z przeszłości uprawy ziemniaka w Polsce zwięk­sza poprawność odczytywania sygnałów dla konkurenta w określeniu ceny, względnie jej zmiany. Konkurent jednocześnie zapowiada zwiększenie zdolności produkcyjnej. Powyższe sygnały wzmagają naszą czujność nad jakością z uwzględ­nieniem aspektów etycznych w działalności marketingowej. Wymagania odbiorców wszelkiego rodzaju usług i towarów zmuszają producentów do wdrożenia nowych form zarządzania strategicznego w sferze czynnika ludzkiego, wzorów kulturowych, wartości, umiejętności adaptacji oraz w sferze komunikowania się przez prowadzenie nowych systemów informacyjnych.
EN
Open market on international and global scale creates opportunities for standarization of free goods and technology flow. This challenge can be met by growing as well as processing Polish potato. Climatic, ecological and natural as­pects favour potato growing in Poland. Nevertheless, it seems that market opening requires challenges connected with the strategy of competition, prognosis techniques, decision enterprises and development capacities. In the strategic research, marketing research supporting region develop­ment seems to be indispensable. Using past experience of potato growing increases correction of economic signal reading. The signals increase our vigilance quality with consideration of ethic aspects of marketing activity. Requirements of customers force the producers to introduce new forms of strategic management in the sphere of human resources, culture models, adapta­tion abilities, communication and information systems.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

489

Opis fizyczny

s.479-490,rys.,tab.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Katedra Strategii Zarządzania Przedsiębiorstwem, Politechnika Częstochowska

Bibliografia

  • Chandler A.D. 1972. Strategy and structure. MIT Press, Cambrdge: 34.
  • Dębski W. 1996. Zarządzanie finansami. Warszawa, Centrum Informacji Menedże­ra. T II: 28-42, 222-228.
  • Drucker P. 1994. Praktyka zarządzania. Czytelnik, Kraków: 20-32.
  • Etyka 2001. Etyka w biznesie. Sposoby umacniania pewnych wartości i postaw w przedsiębiorstwie. Zarządzanie w Świecie 3: 33-37.
  • Klimczak B. 1997. Jak uzasadnić potrzebą etyki w działalności gospodarczej, w: Etyka biznesu. Dżetl J. PWN, Warszawa: 343-361.
  • Kostrowicki J. 1961. Środowisko geograficzne Polski. Warszawa, PWN: 335-337, 385-388.
  • Kużdowicz R 2000. Odpowiedzialność za produkt w Unii Europejskiej. (Na przykła­dzie uregulowań prawnych obowiązujących w RFN). Październik 2000 r., Polsko- Niemieckie Towarzystwo Wspierania Gospodarki S.A.: 39.
  • Lencewicz S., Kondracki J. 1959. Geografia fizyczna Polski. Warszawa, PWN: 154-158.
  • Michalski E. 2000. Marketing, Koncepcje, Strategie, Decyzje. T. 1,2. Politechnika. Koszalińska: 200-204.
  • Penc J. 1999. Zarządzanie w praktyce. Menedżerskie myślenie i działanie. Wydawnictwo Prawno-Ekonomiczne INFOR, Warszawa: 78-85.
  • Potwora W., Duczmal M. 2001. Marketing, strategie i struktury. Opole. Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji: 211-219.
  • Sobolak L. 1999. Wybrane myśli na temat etyki w zarządzaniu. Prace Wydziału Za­rządzania Polit. Częstochowskiej, Zarządzanie i Marketing 5: 106-114.
  • Thompson J.L. 1993. Strategie management. Awareneess and change (chapman and hall). London: 465.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-d9648415-cd50-4186-9fd1-c486c0bbf739
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.