PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 18 | 5 |

Tytuł artykułu

Konsumencka ocena rynku żywności ekologicznej na przykładzie Krakowa

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Cconsumer evaluation of the organic food market on the example of Krakow

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Celem opracowania jest próba pośredniej i bezpośredniej oceny rynku żywności ekologicznej dokonanej na podstawie preferencji oraz opinii konsumentów. Badania przeprowadzono w 2015 roku metodą PAPI wśród 318 respondentów w sklepach oferujących żywność ekologiczną na terenie Krakowa. Uzyskane wyniki pozwoliły na wskazanie grup asortymentowych produktów ekologicznych, które są najchętniej wybierane przez konsumentów. Do produktów tych należą warzywa, owoce oraz pieczywo. Wyniki te przełożyły się na ocenę atrakcyjności oferty rynkowej poszczególnych rodzajów żywności ekologicznej. Najwyżej konsumenci ocenili stan rozwoju asortymentu na rynku warzyw, owoców oraz przetworów zbożowych. Natomiast najmniej atrakcyjnie w ich opinii wygląda oferta rynkowa ekologicznego mięsa i jego przetworów.
EN
The aim of the study was an attempt of indirect and direct evaluation of the organic food market made on the basis of the preferences and opinions of consumers. Indirect assessment refers to the purchase of individual organic food groups by consumers. In turn, direct assessment concerned their opinion about the attractiveness of assortment of organic food available on the market. Studies were conducted in 2015 using PAPI method in stores offering organic food in the city of Kraków. The study included 318 respondents. The results allowed to identify groups of organic products which are the most frequently chosen by the consumer in stores across the city of Kraków. These products are vegetables, fruit and bread. The evaluation of attractiveness of the assortment of individual organic food groups available on the market gave very similar results. The least attractive in consumer opinion looks market offer of ecological meat and its products.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

18

Numer

5

Opis fizyczny

s.164-170,rys.,tab.,bibliogr.

Twórcy

  • Instytut Ekonomiki i Zarządzania Przedsiębiorstwami, Wydział Rolniczo-Ekonomiczny, Uniwersytet Rolniczy im.Hugona Kołłątaja w Krakowie, al.Mickiewicza 21, 31-120 Kraków
autor
  • Uniwersytet Rolniczy im.Hugona Kołłątaja w Krakowie, Kraków

Bibliografia

  • Aschemann-Witzel Jessica, Stephan Zielke. 2014. “Income and price as a barrier to organic food choice”. [W] Building Organic Bridge, 175-177. Proceedings of the 4th ISOFAR Scientific Conference at the Organic World Congress, 13-15 października 2014. Istanbul: International Society of Organic Agriculture Research.
  • Dziedzic Sylwia. 2006. “Direct sale as essential distribution channel of ecological products in Podkarpacie province”. Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering 51 (2): 22-29.
  • Drewnowska Beata. 2016. „Ekologiczna żywność idzie po record”. Biznes RP.pl. http://www.rp.pl/Biznes/302029912-Ekologiczna-zywnosc-idzie-po-rekord.html.
  • FiBL, IFOAM. 2016. The World of Organic Agriculture. Statistic and Emerging Trends 2016. Bonn, Frick: Research Institute of Organic Agriculture FIBL, IFOAM – Organics International.
  • Kazimierczak Renata, Kinga Salach, Ewa Rembiałkowska. 2014. “Distribution channels of organic agricultural products in Poland – an example of the producers from the Masovian voivodeship”. Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering 59 (3): 103-107.
  • Kowalczuk-Vasilev Edyta, Renata Klebaniuk, Katarzyna Gronowicz. 2011. „Żywność ekologiczna w opinii studentów różnych lat studiów uczelni lubelskich”. Problemy Higieny i Epidemiologii 92 (4): 960-964.
  • Łuczka-Bakuła Władysława. 2007. Rynek żywności ekologicznej. Wyznaczniki i uwarunkowania rozwoju. Warszawa: PWE.
  • O’Doherty Jensen Katherine, Sigrid Denver, Raffaele Zanoli. 2011. “Actual and potential development of consumer demand on the organic food market in Europe”. NJAS. Wageningen Journal of Life Sciences 58: 79-84.
  • O’Donovan Paul, Mary McCarthy. 2002. „Irish consumer preference for organic meat”. British Food Journal 104 (3/4/5): 353-370.
  • Olivas Raquel, Rodolfo Bernabeu. 2012. “Man’s and women’s attitudes toward organic food consumption. A Spanish case study”. Spanish Journal of Agricultural Research 10 (2): 281-291.
  • Onyango Benjamin, William Hallman, Anne Bellows. 2006. Purchasing organic food in U.S. food systems: a study of attitudes and practice. [W] Selected Paper American Agricultural Economics Association Annual Meeting, 23-26. Long Beach.
  • Padel Susanne, Carolyn Foster. 2005. “Exploring the gap between attitudes and behaviour. Understanding why consumers buy or do not buy organic food”. British Food Journal 107 (8): 606-625.
  • Radman Marija. 2005. “Consumer consumption and perception of organic products in Croatia”. British Food Journal 107 (4/5): 263-73.
  • Rimal Arbindra P., Wanki Moon, Siva Balasubramanian. 2005. “Agro-biotechnology and organic food purchase in the United Kingdom”. British Food Journal 107 (2): 84-97.
  • Sivathanu Brijesh. 2015. “Factors affecting consumer preference towards the organic food purchases”. Indian Journal of Science and Technology 8 (33): 1-6.
  • Smith Travis A., Chung L. Huang, Lin Biing-Hwan. 2006. “Does Price or Income Affect Organic Choice? Analysis of U.S. Fresh Produce Users”. Journal of Agricultural and Applied Economics 41 (3): 731-774.
  • Śliczna Małgorzata. 2011. „Rozwój systemu dystrybucji ekologicznych produktów żywnościowych jako czynnik równoważenia konsumpcji”. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 229: 161-169.
  • Strużyna Sylwester. 2015. „Dystrybucja produktów ekologicznych w Polsce”. Biuletyn Informacyjny ARR 4: 32-34.
  • Żakowska-Biemans Sylwia. 2011. “Polish consumer food choices and beliefs about organic food”. British Food Journal 113 (1): 122-137.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-d449649d-3bcf-4ddd-9141-3441496f4a5b
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.