EN
The aim of the study was to determine the impact of traffic flow on the content of selected trace elements, i.e. manganese, zinc, copper and iron, in the surface layers of soils along the section of State Road 51 (north-eastern Poland). The areas most exposed to contamination surrounded the road and urban zone while, with an increasing distance off the road, the content of tested elements decreased significantly. Traffic flow thus exerted a significant impact on the concentration of trace elements in soil which directly surrounded the road. It was most evident for zinc, whose content in soil at a distance of 100 m, in comparison with the roadside, decreased the most of the tested elements. All types of soil had a natural content of the examined elements.
PL
Celem pracy było określenie wpływu ruchu samochodowego na zawartość wybranych pierwiastków śladowych: manganu, cynku, miedzi i żelaza w wierzchnich warstwach gleby wzdłuż odcinka drogi krajowej numer 51 (płn.-wsch. Polska). Najbardziej narażone na zanieczyszczenia były obszary bezpośrednio przylegające do drogi i obszarów miejskich, zaś wraz z oddalaniem się od nich zawartości badanych pierwiastków ulegały znacznemu zmniejszeniu. Ruch samochodowy wpływał zatem istotnie na zawartość pierwiastków śladowych w glebach przylegających bezpośrednio do drogi. Było to najbardziej widoczne w przypadku cynku, którego zawartość w glebach w odległości 100 m, w porównaniu do skraju drogi, uległa największemu ograniczeniu spośród badanych pierwiastków. Wszystkie gleby charakteryzowały się zawartością naturalną badanych pierwiastków.