PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 39 |
Tytuł artykułu

Wychowanie patriotyczne na lekcjach geografii

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
EN
Patriotic education in geography lessons
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
There are many views on what patriotic education actually is. In Poland and other countries it has traditions going many years back. Its aims depend on many social, political and even economic conditions. The family, peer group, various organisations, historic period, mass media, school - and the teacher, are extremely important factors in the formation of patriotic attitudes. It is knowledge, views, character of the teachers that influences, to a great extent, the mode of patriotic education. Considering this, the aim of this paper is to answer the questions: - How diverse are geography teachers' views on patriotic education? - What aims of patriotic education do the teachers adopt for themselves during geography lessons? - What contents in the field of geography serve the aims of patriotic education in geography lessons? - What methods, techniques and forms of work do the teachers use to achieve patriotic education aims? In order to answer these questions, a survey research has been conducted among 74 geography teachers from the Świętokrzyskie and Podkarpackie regions.
PL
Wychowanie patriotyczne ma bogate tradycje zarówno w Polsce, jak i w innych krajach. Jego cele zależą od wielu czynników społecznych, politycznych, a nawet gospodarczych. Bardzo ważną rolę w kształtowaniu postaw patriotycznych odgrywają: dom rodzinny, grupa rówieśnicza, organizacje pozaszkolne, epoka historyczna, środki masowego przekazu, szkoła, a w niej nauczyciel. To właśnie od wiedzy, poglądów i cech osobowościowych nauczycieli w dużej mierze zależy sposób wychowania patriotycznego na lekcjach. Biorąc to pod uwagę, celem niniejszej pracy jest odpowiedź na pytania: - Jak zróżnicowane są poglądy nauczycieli geografii na wychowanie patriotyczne? - Jakie cele wychowania patriotycznego stawiają sobie nauczyciele do realizacji na lekcjach geografii? - Które treści z zakresu geografii służą do realizacji celów wychowania patriotycznego na lekcjach geografii? - Które metody, techniki i formy pracy wykorzystują nauczyciele geografii do realizacji celów wychowania patriotycznego?
Słowa kluczowe
Wydawca
-
Rocznik
Tom
39
Opis fizyczny
s.75-82,bibliogr.
Twórcy
autor
Bibliografia
  • • Kopaliński W., 2003, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Muza SA, Warszawskie Wydawnictwo Literackie, Warszawa.
  • • Kraus J., Terlecki R., 2005, Historia wychowania, tom 2. Wiek XIX i XX, Wydawnictwo WAM, Warszawa.
  • • Kowalińska B. (red.), 2007, Wychowanie patriotyczne w szkole podstawowej i gimnazjum, Wyd. Harmonia, Gdańsk.
  • • Litak S., 2005, Historia wychowania, tom 1. Do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, Wydawnictwo WAM, Warszawa.
  • • Okoń W., 2004, Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
  • • Rządowa koncepcja edukacyjna „Myśląc Ojczyzna”, 2007, Materiały wewnętrzne Ministerstwa Edukacji Narodowej.
  • • www.scholaris.edu.pl, 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.agro-cff0e4e2-ca70-4bed-96e6-7b6fd04cee7c
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.