EN
The aim of the article was to compare the application of marketing communication tools used by organic food producers in Slovakia and Austria. Additionally, we were interested in the opinions of producers about customers, the differences between organic markets in Slovakia and Austria, and the barriers and opportunities to improve marketing communication in the organic food market. The survey was conducted using a standardized questionnaire developed in the Slovak and German languages by the authors of the article. The study population included 172 registered entities that have acquired the status of organic food producers. The effective rate of return of the questionnaire reached 40%. Based on the findings, it can be concluded that the Slovak organic food producers should make greater use of marketing communication tools in their business and develop distribution channels, for example: selling products in vending machines, which are used for this purpose in Austria. In addition, they should engage their clients in the process of organic food production through the use of loyalty programs and PR activities to keep up long-term relationships with them, facilitate consumer access to organic food through participation in various trade fairs, exhibitions, events, festivals, organize excursions during which consumers are able to become acquainted with the history and tradition of the company and its products, and employ targeted promotional activities to educational entities such as schools, and also in business entities and training courses on the use of organic food in the cooking process.
PL
Celem artykułu jest porównanie stosowania narzędzi komunikacji marketingowej między producentami żywności ekologicznej ze Słowacji i Austrii. Dodatkowo autorzy byli zainteresowani opinią producentów na temat konsumentów, różnicami w postrzeganiu rynku żywności ekologicznej na Słowacji i w Austrii, barierami oraz możliwościami poprawy komunikacji marketingowej na rynku żywności ekologicznej. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą standardowego kwestionariusza opracowanego w języku słowackim i niemieckim przez autorów artykułu. Do badania zakwalifikowano 172 zarejestrowane podmioty, które uzyskały status ekologicznych producentów żywności. Efektywna stopa zwrotu kwestionariuszy wyniosła 40%. Na podstawie wyników można stwierdzić, że słowaccy producenci żywności ekologicznej powinni w większym stopniu wykorzystywać narzędzia komunikacji marketingowej w swojej działalności, rozwijać kanały dystrybucji, na przykład: sprzedaż produktów ekologicznych w automatach, które są wykorzystywane w tym celu w Austrii. Ponadto w miarę możliwości powinni zaangażować klientów w procesie produkcji żywności ekologicznej, przez programy lojalnościowe i działania PR utrzymać z nimi długoterminowe relacje, ułatwić im dostęp do żywności ekologicznej poprzez udział w różnego rodzaju targach, wystawach, imprezach, festiwalach, organizować wycieczki dla nich, podczas których konsumenci mogliby się zapoznać z historią i tradycją firmy i jej produktami. Producenci powinni również skierować swoje działania promocyjne do placówek edukacyjnych, takich jak szkoły, ale również podmiotów gospodarczych, którym proponowaliby szkolenia w zakresie wykorzystania żywności ekologicznej w przygotowaniu różnych smacznych posiłków i napojów o wysokiej wartości odżywczej.