PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | 508 |

Tytuł artykułu

Determination of the criteria for evaluating spring suspension system quality of a wheeled tractor

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Ustalenie kryteriów oceny jakości układu zawieszenia ciagnika kołowego

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
The study aimed at qualification of the criteria for selecting the suspension system parameters for wheeled agricultural tractors and for evaluating their quality at the stage of engineering design. The problem to be solved consists in fact that both, ergonomic and technical standards (such as ISO and GOST), comprise the qualitative characteristics of suspension system only, whereas constructor designing new product needs the numerical values of particular parameters. A proposal was suggested to divide all the criteria dealing with the tractor suspension system into four groups, such as: - criteria for evaluating tractor steerability, safety and braking ability, - criteria for evaluating the loads of transmissions and construction elements of the tractor, - criteria concerning the tractor driver’s comfort, - criteria for evaluating tractor performance quality. Analysis of some research works considering the problems of spring suspension systems enabled to determine the quantitative criteria for evaluating suspension system for each group. Majority of the criteria for evaluating the quality of spring suspension system are applied to instantaneous values of tractor wheel resistance forces and to kinematic parameters (displacement, velocity, acceleration) for characteristic points of machine framing construction. The application of these numerical values is convenient both, at mathematical modelling with the use of „automatic design system” and during practical testing of the machine spring suspension system.
PL
W pracy ustalono kryteria służące do doboru parametrów układu zawieszenia kołowego ciągnika rolniczego i oceny jego jakości na etapie projektowania. Problem badawczy polega na tym, że ergonomiczne i techniczne normy (takie jak ISO i GOST) zawierają charakterystyki jakościowe zawieszenia, a konstruktorowi projektującemu nowe wyroby potrzebne są wartości liczbowe wskaźników. Wszystkie kryteria dotyczące zawieszenia proponuje się podzielić na cztery grupy, a mianowicie: kryteria służące do oceny sterowności, stabilności, bezpieczeństwa i skuteczności hamowania, kryteria służące do oceny obciążeń w przekładniach i elementach konstrukcji ciągnika, kryteria dotyczące komfortu pracy traktorzysty, kryteria służące do oceny jakości pracy ciągnika. Przeprowadzona analiza prac naukowych, poświęconych problemom układów zawieszenia, pozwoliła ustalić kryteria ilościowe oceny systemu zawieszenia dla każdej grupy. Większość kryteriów służących do oceny jakości układu zawieszenia sprowadza się do chwilowych wartości sił oporów kół ciągnika i wskaźników kinematycznych (przemieszczenie, prędkość i przyspieszenie) dla charakterystycznych punktów konstrukcji szkieletu maszyny. Posługiwanie się tymi wielkościami jest wygodne zarówno podczas modelowania matematycznego z wykorzystaniem „systemu automatycznego projektowania”, jak i podczas praktycznych badań resorowania maszyn.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

508

Opis fizyczny

p.209-216,fig.,ref.

Twórcy

autor
  • Department of Automobiles and Tractors, Belarusian National Technical University, Minsk, Belarus
  • Department of Automobiles and Tractors, Belarusian National Technical University, Minsk, Belarus
autor
  • Department of Agricultural and Forest Machinery, Warsaw Agricultural University, Nowoursynowska 164, 02-787 Warszawa, Poland

Bibliografia

  • Artemiev P.P. 1976. Investigation and substantiation of the rational velocities range of the high-power wheel tractors of 14 kN class. Abstract of the PhD Thesis, Minsk, Belarus: 17 pp.
  • Baev V.S. 1991. Maneuverability of the class 20 kN tractor with steering front wheels as a dependant on weight and traction load. Abstract of the PhD Thesis, Minsk, Belarus: 20 pp.
  • Bekker 1969. Introduction to terrain-vehicle systems. Ann Arbor, the University of Michigan Press, Michigan, USA: 481 pp.
  • Belkovskiy V.N. 1983. Dynamical loads in the tractor wheels. Abstract of the PhD Thesis, Dnepropetrovsk, Ukraine: 19 pp.
  • Bogdan N.V. 1976. Investigation of the braking force regulation on the axles of tractor-and-trailer system. Abstract of the PhD Thesis, Minsk, Belarus: 18 pp.
  • Boykov V.P. 1978. Investigation of the spring characteristic of the tractor’s tire for a dynamical calculation purposes. Abstract of the PhD Thesis, Minsk, Belarus: 22 pp.
  • Bugai O.V. 1978. Oscillations of the three-axle vehicles. Abstract of the PhD Thesis, Minsk, Belarus: 20 pp.
  • Burnosenko A.A., Zhdanovich Ch.I. 2004. Tendencies in a tractor suspensions development. Mechanical Engineer 25(4) Minsk, Belarus: 27-31.
  • Burnosenko A.A., Zhdanovich Ch.I., Kaminski E. 2004. CAE application methods for mechanical system behavior simulation. Theoretical and applied mechanics, Conf. Minsk, Belarus: 60-62.
  • Busel B.U. 1977. Investigation of the vehicle power-train load during the movement over uneven road. Abstract of the PhD Thesis, Minsk, Belarus: 22 pp.
  • GOST 12.2.019-86. 1986. System of labor safety standards. Tractors and self-propelling agricultural machines. General safety requirements. Standard Publishing House, Moscow, Russia: 12 pp.
  • GOST 20062-96. 1996. Tractor seat. General technical specifications. Standard Publishing House, Moscow, Russia: 14 pp.
  • ISO 5128-80. 2002. Acoustics - measurement of noise inside motor vehicles: 42 pp.
  • Kaleynik S.N. 1991. Improvement of the work performance of the universal tractor by the tire parameter choice. Abstract of the PhD Thesis, Minsk, Belarus: 20 pp.
  • Kim V.A. 1977. Investigation of the track movement of the class 14 kN tractor-and- trailer system for uniaxial and biaxial case. Abstract of the PhD Thesis, Minsk, Belarus: 21 pp.
  • Molosh G.A. 1976. Investigation and improvement of the class 14 kN agricultural tractor” Abstract of the PhD Thesis, Minsk, Belarus: 17 pp.
  • ON 025-319-68. 1968. Vehicle stability. Main principles and terminology. Standard Publishing House, Moscow, Russia: 25 pp.
  • Razorenov N.A. 1979. Improvement of the class 14 kN tractor and trailer system stability. Abstract of the PhD Thesis, Minsk, Belarus: 21 pp.
  • Voytikov A.V. 1979. Investigation of the class 14 kN tractor road holding on hill. Abstract of the PhD Thesis, Minsk, Belarus 20 pp.
  • Zhdanovich Ch.I., Burnosenko A.A. 2003. Mathematical modeling of the tractor suspension characteristics. Science for education, manufacturing and economy. Conf. Bielarusian National Technical University, 16 V 2003, Minsk, Belarus: 146.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-cbb5b296-7850-4f09-badc-58f01414c919
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.