PL
W pracy przedstawiono kierunki zmian w handlu artykułami żywnościowymi w Polsce. Analizę oparto na doświadczeniach europejskich oraz krajowych. Stwierdzono, że następuje wzrost znaczenia detalistów w łańcuchu marketingowym żywności co jest w dużym stopniu rezultatem koncentracji i globalizacji handlu. Procesy te mogą przyjmować rożne formy. Największe wśród nich znaczenie mają sieci handlowe, franchising, grupy zakupu oraz spółdzielnie handlowe. Pozwalają one najsilniej wzmocnić pozycję konkurencyjną względem innych podmiotów handlowych oraz pozycję przetargową producentów.
EN
The paper presents the changes in food products marketing in Poland. The analysis was based on European and Polish experience. It has been proved that the role of retail shops in food marketing chain, in result of concentration and globalization of trade, is growing. These processes can be shaped in various ways. Those of the biggest importance are marketing networks, franchising, purchase groups and marketing cooperatives. They allow for the most visible empowerment of the competitive position against other marketing firms, as well as, bargaining power of producers.