PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2014 | 60 | 2 |

Tytuł artykułu

Zachowania rynkowe nabywców produktów żywnościowych w sklepach dyskontowych

Warianty tytułu

EN
Market behaviour of buyers of food products at discount stores
RU
Rynochnoe povedenie pokupatelejj produktov pitanija v diskont-magazinakh

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Głównym celem opracowania jest przedstawienie i ocena zachowań nabywców produktów żywnościowych w sklepach dyskontowych. Sklepy dyskontowe stały się miejscem codziennych zakupów konkurując w tym zakresie głównie ze sklepami osiedlowymi. Przyciągają klientów przede wszystkim atrakcyjnymi cenami. Wiedza na temat czynników kształtujących zachowania zakupowe w dyskontach przekładać się może na zbudowanie przez przedsiębiorstwa handlowe skutecznej strategii rynkowej zarówno teraz, jak i w przyszłości. Zachowania nabywców poddano badaniom ankietowym przeprowadzonym wśród 270 gospodarstw domowych za pośrednictwem Internetu z uwzględnieniem takich cech, jak: częstotliwość zakupu, podstawowe kryteria wyboru placówki handlowej oraz cechy demograficzne nabywców i ich sytuacja materialna. Obliczenia zostały wykonane za pomocą pakietu SPSS.
EN
The main objective of this paper is to present and evaluate behaviour of buyers of food products at discount stores. Discount stores becoming the place for everyday shopping compete in this field mainly with small local shops. Especially attractive prices attract the attention of customers. These stores are the only trade form, which in the last year was more often a source of supply of frequently purchased products. Knowledge of the factors influencing buying behaviour at discount stores may help commercial enterprises to build an effective market strategy both now and in the future. Buyers’ behaviour was examined using a survey of 270 households via the Internet including characteristics such as frequency of purchase, the basic criteria for selection of retail outlets and demographic characteristics of buyers and their financial situation. Calculations were performed using SPSS.
RU
Основная цель разработки – представить и оценить поведение покупателей продуктов питания в дисконтных магазинах. Дисконт-магазины стали местом ежедневных покупок, конкурируя в этом отношении, в основном, с магазинами в микрорайонах. Они привлекают клиентов прежде всего привлекательными ценами. Знания факторов, формирующих покупательское поведение в дисконт-магазинах, могут переводиться в построение торговыми предприятиями эффективной рыночной стратегии как сейчас, так и в будущем. Поведение покупателей обследовали на основе анкет среди 270 домохозяйств по Интернету с учетом таких свойств, как: частотность покупок, основные критерии выбора торговой точки и демографические свойства покупателей и их материальное положение. Расчеты провели с помощью пакета SPSS.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

60

Numer

2

Opis fizyczny

s.125-137,rys.,tab.,wykr.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Katedra Marketingu, Wydział Ekonomiczny, Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, Pl.M.Curie-Skłodowskiej 5, 20-031 Lublin
autor
  • Katedra Ekonomii i Zarządzania, Wydział Agrobioinżynierii, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, ul.B.Dobrzańskiego 37, 20-262 Lublin

Bibliografia

  • Antonides G., van Raaij F. (2003), Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Cieślińska M., Kowrygo B. (2013), Budowanie pozycji rynkowej i zdobywanie przewagi konkurencyjnej na przykladzie Danone sp. z.o.o., „Handel Wewnętrzny”, nr 4.
  • Cyrek P. (2013), Postrzeganie oferty sklepów dyskontowych przez klientów handlu dydaktycznego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 776, „Problemy Zarządznia, Finansów i Marketingu”, nr 31.
  • Gensler S., Verhoef P.C., Bőhm M. (2012), Understanding consumers’ multichannel choices across the different stages of the buying process, “Marketing Letters”, No. 23.
  • Gracia A. (2013), Consumers’ preferences for a local food product: a real choice experiment, Empirical Economics, http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00181-013-0738-x [dostęp 01.02.2014].
  • Grewal D., L. Roggeveen A., Compeau L.D., Levy M. (2012), Retail value-based pricing strategies: new times, new technologies, new consumers, “Journal of Retailing”, No. 88.
  • Grunert K.G. (2006), How changes in consumer behaviour and retailing affect competence requirements for food producers and processors, “Economia Agraria y Recursos Naturales”, Vol. 6, No. 11.
  • Hassan A. (2012) The value proposition concept in marketing: How customers perceive the value delivered by firms – A study of customer perspectives on supermarkets in Southampton in the United Kingdom, “International Journal of Marketing Studies”, Vol. 4, No. 3.
  • Iqbal S., Sharma R.R.K. (2012), A study of organization strategies. structures, culture dimensions and management control systems of various retail formats, International “Journal of Business Strategy”, Vol. 12, No. 1.
  • Jacobs S., van Merwe D., Lombard E., Kuger N. (2010), Exploring consumers’ preferences with regard to department and specialist food stores, “International Journal of Consumer Studies”, No. 37.
  • Łukasik P. (2008), Marketing w handlu detalicznym produktami spożywczymi. Wybrane aspekty zachowań nabywców, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  • Menard K. (2013), Market and marketing of functional food in Europe, “Journal of Food Engineering”, No. 56.
  • Michałowska M. (2010), Zachowania konsumentów na rynkach artykułów żywnościowych i nieżywnościowych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 594, „Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 54.
  • Pilar Martinez-Ruiz M., Jimenez-Zarco A.I., Izquierdo-Yusta A. (2010), Customer satisfaction’s key factors in Spanish grocery stores; evidence from hypermarkets and supermarkets, “Journal of Retailing and Consumer Services”, No. 17.
  • Szwacka J. (2007) Kierunki zmian na rynku żywnościowym w Polsce, „Zeszyty Naukowe SGGW, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej”, nr 62.
  • Śmigielska G. (2010), Innowacje strukturalne w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw detalicznych w Polsce, „Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej”, nr 271, „Zarządzanie i Marketing”, z. 17.
  • Wiarenga B., van Tilburg A, Grunert K.G., Steenkamp J.-B.E.M; Wedel M. (1997), Agricultural marketing and consumer behavior in a changing world, Kluwer Academic Publishers, New York.
  • Zielke S. (2010), Causes customers ascribe to low prices in discount stores, “Advances in Consumer Research”, Vol. 37.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-c68badb0-7a73-4fcd-914b-f22d2b98cb91
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.