PL
Praca urzędów jest powszechnie znana, jednak panują o niej opinie, mniej lub bardziej pochlebne i nie ma znaczenia czy przedmiotem omówienia są urzędy gmin czy starostwa powiatowe. Na tychże jednostkach oraz na powiatowych ośrodkach dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, od czasu prowadzenia reformy administracyjnej kraju w 1999 roku, spoczął obowiązek prowadzenia ewidencji gruntów i budynków. Stąd w niniejszym artykule zostały poruszone wybrane aspekty pracy urzędu, ze szczególnym uwzględnieniem działań w ewidencji gruntów i budynków przez organ ją prowadzący. Opisany również został problem składanych wniosków o dokonanie aktualizacji ewidencji od strony ich kompletności, braków formalnych, czy zasadnych dokumentów stanowiących podstawę wprowadzania tych zmian. Ponadto język pism urzędowych oraz aktów prawnych, w oparciu o które organy administracyjne działają, jawi się niejasnym komunikatorem ze stroną. Kolejną kwestią wartą uwagi jest komunikacja urzędu z interesantem, która odbywa się głównie w formie tradycyjnej, czyli papierowej korespondencji pocztowej. Poruszane zagadnienia posiadają odniesienie do zapisów kodeksu postępowania administracyjnego, który stanowi fundament pracy urzędów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na te prowadzące ewidencję gruntów i budynków. Te z kolei działają w oparciu o prawo geodezyjne i rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków.
EN
Office work is generally known, however prevailing opinions are more or less flattering and it does not matter if the subject of discussion are the county offices or district municipalities. Both these units and the county centres of surveying and cartographic documentation, were established to keep land and buildings registration, since implementing the administrative country reform in 1999. Thus in this article the selected aspects of office work have been addressed, with particular emphasis on investments held in the land and building register, by the body conducting it. Also the problem is described from the side of applications completeness to update the registry, the formal deficiencies, outdated address information and the documents constituting reasonable basis for these changes. Moreover, the official documents language, on which administrative authorities work, appears to be unclear communicator for persons, not knowing expertise law language. The further issue worth attention is the communication between office and the person and opportunities for improving it, because it goes mainly with traditional way via paper mail. Discussed issues refer to the provisions of the Administrative Procedure Code, that is the work office base with particular emphasis on those leading the land and buildings registration. These offices work is based on surveying and cartographic law and order on the land and buildings registration.