EN
Subject and purpose of work: The purpose of this article is to show the results of the analysis of the involvement of micro-, small and medium-sized agribusiness enterprises operating in rural areas with reference to the issues of social responsibility in protection of natural environment. Materials and methods: Research on entrepreneurs’ views on CSR activities was conducted at the turn of 2016 and 2017 and included 212 micro (0-9 persons), small (10-49 employees) and medium (50-249 employees) agribusiness enterprises conducting business activity in the rural areas of the Wielkopolska province. Results: The conducted research has confirmed the common view that micro enterprises show little interest in implementing basic standards of social responsibility in the “environment” area. The situation is slightly better for small and medium enterprises. Conclusions: Pro-environmental activities, especially in the agribusiness sector, should be promoted, highlighting the range of benefits that can be achieved through these activities, such as improving relationships with the local community, increasing employees’ motivation, and increasing customers’ loyalty.
PL
Przedmiot i cel pracy: Celem artykułu jest przedstawienie wyników analizy zaangażowania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw agrobiznesu prowadzących swoją działalność na obszarach wiejskich w odniesieniu do zagadnień społecznej odpowiedzialności w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Materiały i metody: Badania dotyczące opinii przedsiębiorców na temat podejmowanych działań w zakresie społecznej odpowiedzialności zostały przeprowadzone na przełomie 2016 oraz 2017 roku i obejmowały 212 mikro (0-9 osób), małych (10-49 zatrudnionych) i średnich (50-249 pracowników) przedsiębiorstw agrobiznesu prowadzących działalność gospodarczą na obszarach wiejskich województwa wielkopolskiego. Wyniki: Przeprowadzone badania potwierdziły dość często spotykaną opinię, iż mikro przedsiębiorstwa wykazują znikome zainteresowanie wdrażaniem podstawowych standardów społecznej odpowiedzialności w obszarze „środowisko naturalne”. Nieco lepiej wygląda sytuacja w odniesieniu do przedsiębiorstw małych i średnich. Wnioski: Należy promować w coraz większym zakresie działania prośrodowiskowe, zwłaszcza w firmach z sektora agrobiznesu, podkreślając szereg korzyści możliwych do osiągnięcia dzięki tym działaniom, takich jak poprawa relacji ze społecznością lokalną, większa motywacja pracowników oraz zwiększenie lojalności klientów.