PL
Sytuacje kryzysowe są zjawiskami nieoczekiwanymi, nagłymi, destabilizującymi funkcjonowanie instytucji, organizacji i społeczności. Podczas kryzysu w szczególny sposób zostaje zauważona ranga komunikacji, zarówno wewnętrz, jak i w kontaktach z otoczeniem, staje się ona istotnym elementem zarządzania kryzysowego. W artykule zaprezentowano podstawowe zasady działań komunikacyjnych w sytuacji kryzysowej wewnątrz instytucji i w relacjach ze środkami społecznego przekazu. Zostały także przedstawione wyniki badań ankietowych z 2011 r. przeprowadzone na terenie gminy miejsko-wiejskiej Grójec w celu poznania działań podejmowanych przez samorząd i opinii mieszkańców na ten temat.
EN
Crisis situations are unexpected, sudden phenomena destabilizing the functioning of institutions, organizations and communities. The key role of both internal communications and communicating to the public is particularly noticeable in crisis and, thus, communication becomes an important element of crisis management. The paper discusses basic principles of communication in a crisis situation both within institutions and in relations with the mass media. Additionally, the paper presents results of a survey conducted in the urban-rural county (gmina) of Grójec in 2011 to identify the actions taken by the local government and the residents’ opinion on the subject.