EN
This article analyses the impact of Russia's trade with 78 selected countries on Russia’s Actual-Open CO2 Emissions (EAO) from 2000 to 2020, especially concerning the European Union’s CO2 emission reduction policies active during that period. The countries selected for analysis were identified based on trade significance, emissions data availability, and consistency with BP statistical reports. The methodological approach relies on the Actual-Open CO2 Emissions (EAO) model, which reveals a significant influence of Russia's foreign trade on its CO2 emissions. Results indicate that Russia’s international trade substantially affected its emissions, primarily because Russia was a major CO2 emitter and exported a considerable portion of its GDP. While the results also indicate emission shifts affecting Russia’s trade partners, the analysis does not provide full EAO calculations for EU countries or others – only trade-attributed impacts are assessed. Differences indicate the presence of emission transfers via trade, complicating efforts to achieve emission reduction targets within the EU, which aimed for a 20% reduction by 2020. The findings of this study are particularly relevant in the context of the EU’s current "Fit for 55" policy, which targets a 55% reduction in greenhouse gas emissions by 2030, underscoring the need to account for emission transfers in trade policy considerations.
PL
Głównym problemem tego artykułu jest analiza wpływu handlu Rosji z 78 głównymi partnerami handlowymi na rzeczywistą emisję CO2 (EAO) w latach 2000-2020 w odniesieniu do wymogu UE dotyczącego redukcji emisji CO2 o 20%. Rozwiązaniem problemu może być wykorzystanie modelu EAO, który wskazał, że handel zagraniczny Rosji znacząco wpłynął na jej emisję CO2 w latach 2000-2020. Badania przeprowadzone w artykule opierają się na zasadzie modelu przepływu okrężnego. Wyniki tego badania pokazują, że wpływ handlu Rosji na emisje CO2 był znaczący, ponieważ Rosja była bardziej znaczącym emitentem CO2 i eksportowała znaczną część swojego PKB. Sytuację tę spowodowały cztery czynniki: PKB Rosji, procent eksportowanego PKB z Rosji, procent importowanego PKB do Rosji z wybranego kraju oraz wielkość oficjalnej emisji CO2 (EOC), które są danymi wyjściowymi do obliczeń w przypadku Rosji i wybranego kraju. Spowodowało to znaczną różnicę między EOC i EAO w Rosji, UE i innych krajach, co mogło negatywnie wpłynąć na realizację unijnego celu redukcji emisji CO2. Wyniki niniejszego badania są również kluczowe w kontekście „Fit for 55” Które jest nową polityką UE i ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku.