PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | 15/56 | 4 |

Tytuł artykułu

Role of psychological factors in food choice - a review

Warianty tytułu

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
Psychological factors such as motives, personality and attitudes towards food and nutrition have been reviewed, and shown to essentially influence nutritional behavior. Even rational motives, like the wish to be healthy and slim, may result in eating disorders, especially in orthorexia and anorexia nervosa. Both the effect of ingested food on emotional status and the effect of emotions on food choice have been demonstrated. The results of research on consumer attitudes towards transgenic, functional, ecological and unfamiliar foods have been presented. The improper attitudes towards various forms of food and eating have often resulted from unfamiliarity of foods (neophobia) or their effects on health (functional food). The results obtained show that the knowledge of consumers’ motives and attitudes is an important factor permitting the food producers to implement the best marketing strategy to increase sales, as well as allowing the dietetics and physicians to asses the risks of development of eating disorders and to change them into healthy attitudes.
PL
Omówiono rolę czynników psychologicznych takich jak motywy, osobowość i postawy w kształtowaniu zachowań żywieniowych. Wykazano, iż nawet racjonalne motywy, takie jak troska o zdrowie i szczupłą sylwetkę, mogą prowadzić do nieprawidłowych zachowań żywieniowych, szczególnie do ortoreksji i anoreksji. Wykazano wpływ stanów emocjonalnych na wybór żywności, jak też wpływ spożywanej żywności na stany emocjonalne. Przedstawiono wyniki badań postaw konsumentów w stosunku do żywności transgenicznej, funkcjonalnej, ekologicznej, oraz nieznanej. Stwierdzono, że niewłaściwe postawy w stosunku do różnych form żywności i żywienia często wynikają z nieznajomości samych produktów (neofobia), czy ich wpływu na zdrowie (żywność funkcjonalna). Otrzymane wyniki wskazują, że znajomość motywów i postaw konsumentów pozwala producentom żywności na podjęcie odpowiedniej strategii marketingowej, natomiast dietetykom i lekarzom – na ocenę stopnia ryzyka powstawania zaburzeń w odżywianiu i zmianę niewłaściwych postaw na prozdrowotne.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

Numer

4

Opis fizyczny

p.379-384,ref.

Twórcy

  • Gdynia Maritime University, Morska 81-87, 81-225 Gdynia, Poland

Bibliografia

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-article-f3e07d3b-c967-47b0-a8df-bd2faf0fbaad
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.