PL
Przedmiotem referowanych badań są opinie maturzystów szkół rolniczych, rocznik 2000/2001 oraz 2006/2007, na temat pozycji społecznej rolników indywidualnych w Polsce oraz na temat warunków życia na wsi, pracy w rolnictwie, cech ludzi mieszkających na wsi. Porównanie wyników badań przeprowadzonych tą samą ankietą w odstępie 6 lat pozwoliło na uchwycenie zmian w postawach młodzieży kończącej szkoły rolnicze wobec wsi, rolnictwa i swej przyszłości zawodowej. Jak wynika z odpowiedzi na pytanie o prestiż zawodu rolnika w zestawieniu z innymi 16 zawodami, uległ on istotnemu statystycznie podwyższeniu w roku 2007 w porównaniu z ocenami z 2001 roku. Zawód rolnika najwięcej zyskał na znaczeniu w stosunku do takich zawodów, jak: ochroniarz, nauczyciel, dziennikarz, urzędnik, biznesmen. Pozytywne zmiany prestiżu zawodu rolnika wiążą się z dostrzeganiem przez młodych ludzi poprawy warunków pracy i życia na wsi. Praca w rolnictwie w 2007 roku w porównaniu z 2001 rokiem jest oceniana jako: bardziej opłacalna, ciekawa, lżejsza, czyściejsza, nie tak prymitywna ani nietwórcza. Życie na wsi stało się bardziej wygodne, nowoczesne, ciekawsze, bezpieczniejsze. Ludzie na wsi stali się zdecydowanie mądrzejsi, bardziej zaradni i przedsiębiorczy, bardziej wytrwali w rozwijaniu swych gospodarstw. Konsekwencją tych zmian w ocenie wsi i rolnictwa przez młodzież kończącą szkoły rolnicze jest czterokrotny wzrost odsetka tych, którzy chcą zostać na wsi i pracować w gospodarstwie rolnym.
EN
The subject of the described investigations are the opinions of graduates of agricultural schools, who passed final exams in the 2000/2001 and 2006/2007 school years, concerning social position of farmers in Poland as well as conditions of life in rural areas, work in agriculture and features of persons living in villages. A comparison of the results of surveys conducted with the help of identical questionnaire in different years has made it possible to reveal changes that occurred in the course of six years in the attitudes of graduates of agricultural schools towards the rural community, agriculture and their vocational future. Re-plies provided to the question about the prestige of a farmer's profession in comparison with 16 other professions suggest that between 2001 and 2007 this prestige increased considerably in statistical terms. The farming profession's position has improved especially in relation to the professions of: a security guard, a teacher, a journalist, a clerk and a businessman. Positive changes in the farming profession's position are attributable to an improvement in the conditions of work and life in rural areas that is being noticed by young people. In comparison with 2001 work in agriculture was assessed by them in 2007 as: more profitable, more interesting, lighter, cleaner and not so primitive or uncreative. Life in rural areas has become more comfortable, more modern, more interesting and safer. The inhabitants of villages have become definitely wiser, resourceful and enterprising, more persevering in the development of their farms. Changes in the assessments of the rural community and agriculture presented by youth graduating from agricultural schools are accompanied by a four-fold growth in the proportion of graduates who intend to stay in rural areas and work on a farm.