PL
Zastosowano dwa różne materiały na powierzchnie robocze skrzydeł odkładnic: metal (stal) i tworzywo (uretan). Jako zmienne warunki eksploatacyjne przyjęto: dwie różne wilgotności gleby średnio zwięzłej, szerokość skib i głębokość orki oraz prędkość roboczą pługa. Badania przeprowadzono w naturalnych warunkach eksploatacyjnych na 4-skibowym lemieszowym pługu zagonowym. Energochłonność opisano wskaźnikami jednostkowymi: oporem orki w postaci oporu roboczego pługa odniesionego do przekroju skib i zużyciem efektywnym paliwa odniesionym do objętości przerzuconej gleby. Stwierdzono istotne skorelowanie jednostkowego oporu orki z jednostkowym zużyciem paliwa. Na podstawie uogólnienia estymowanym równaniem regresyjnym empirycznych wyników jednostkowego oporu stwierdzono, że największe zmniejszenie energochłonności orki występuje dla korpusów ze skrzydłami z tworzywa podczas pracy w warunkach: maksymalnej prędkości orki V i przy maksymalnym stosunku ø szerokości skiby do głębokości orki. W porównaniu do oporu jednostkowego orki korpusami całkowicie metalowymi zmniejszenie to wynosi w postaci względnej od 22% na glebie mniej wilgotnej (przy W₁ = 10,7%) do 30% na glebie bardziej wilgotnej (W₂ = 14,5%). Spowodowane jest zmniejszaniem się współczynnika oporu dynamicznego orki ε wraz ze wzrostem stosunku Ø.
EN
Two different materials were used on mouldboard wing surface: metal (steel) and plastic (uretan). Two different values of medium heavy soil moisture content, furrow-slice width, depth of ploughing and working speed of a plough were assumed as variable operating conditions. Tests were carried out under natural operating conditions, using a four-furrowed conventional mouldboard plough. Energy consumption was described by specific coefficients: draft of ploughing as working draft of a plough with reference to furrow-slice section and effective consumption of fuel with reference to volume of removed soil. Significant correlation was determined between specific draft of ploughing and specific fuel consumption. Empirical results of specific draft were generalized by estima-red regression equation. It showed that the biggest reduction of ploughing energy consumption was for a plough body whose wings are made of plastic and working under conditions of maximum speed of ploughing V and maximum furrow- slice width to depth of ploughing ratio In comparison with specific draft of ploughing with metal plough bodies the reduction in relative form was from 22% ;n less moist soil (W₁=10.7%) to 30% in moist soil (W₂ = 14.5%). It was caused by decreased factor of dynamic draft coefficient of ploughing e along with an increase of Ø ratio.