Any methodology directed towards quick interpretation of navigational observation in various information systems requires parameters describing it. By conducting a series of experiments and mathematical analysis of their results it was possible to verify how various parameters may affect the accuracy of navigational observations. This note discusses some of the results of these experiments and characterises those parameters which are of real importance.
1. HILBERT D., COHN-VOSSEN S.: Geometria poglądowa. PWN. Warszawa 1956.
2. MORSE M. P., KIMBALL E. G.: Methods of operations research. Military Operations Research Society, Alexandria, Virginia 1998.
3. PYRCHLA J.: A method of incident location area based on fuzzy set theory (In Polish: Metoda wyznaczania obszaru zaistnienia wypadku morskiego na podstawie teorii zbiorów rozmytych). PhD Dissertation, AM W Gdynia, 1999.
4. PYRCHLA J.: The Utility of Fuzzy Set Theory for Locating Sea Accidents, “Geodezja i Kartografia” nr 4, Warszawa 2001.
5. RASIOWA H.: Wstęp do matematyki współczesnej. Tom 30 seria Biblioteki Matematycznej. PWN Warszawa 1997.
6. PYRCHLA J.: Fuzzy s.ets in localisation of incidents at sea (In Polish: Zbiory rozmyte w teorii lokalizacji wypadków morskich. Wybrane zagadnienia). Wyd. J. Pyrchla. Gdynia, 2002.
7. PYRCHLA J.: Zależność dokładności wizualnych obserwacji nawigacyjnych od otoczenia obserwatora, VII Konferencja Morska Gdynia 2003.
8. PYRCHLA J.: Wielokryterialne modelowanie lokalizacji obiektów na morzu, sprawozdanie pracy badawczej AMW Gdynia 2005.
9. Report of the seventh ICAO/IMO Joint Working Group on Harmonization of Aeronautical and Maritime Search and Rescue”, COMSAR 5/8/Add. 1, Sub Committee on Radiocommunications and Search and Rescue, 5th session, 2000.