PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2000 | 09/50 | 1 |
Tytuł artykułu

Preferences and choice factors for fats among female students of some Polish universities

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The preferences for spreads and both frying and baking fats were investigated among 545 female students of Universities at Gdynia, Olsztyn, Cracow and Poznań. Preferences were expressed as the percentage of subjects indicating a particular food. The significance of 14 choice factors was determined using a 3-point scale. Butter, margarine and low-fat margarine were the most preferred spreads. Among frying and baking fats, oil was mostly used for the preparation of dishes. Most often indicated choice factors included product-related ones such as freshness, taste and durability, and for frying and baking fats, also the universality of their use. No important differences in either the division of subjects or the significance of choice factors between female students of different universities were revealed with the Friedman's ANO VA statistical test. The correlation of the rankings of foods and choice factors between pairs of universities varied from weak to very high. The greatest differences appeared for preferences of spreads and the lowest for choice factors.
PL
W grupie 545 studentek z czterech uczelni Gdyni, Olsztyna, Krakowa i Poznania badano preferencje tłuszczów do smarowania pieczywa oraz do smażenia i pieczenia. Ponadto określono ważkość czternastu czynników wpływających na wybór tłuszczów. Do najbardziej preferowanych tłuszczów do smarowania pieczywa należały masło, margaryna zwykła oraz margaryna niskotłuszczowa. Wśród tłuszczów do smażenia i pieczenia najwyżej preferowany był olej. Do czynników wyboru zdecydowanie branych pod uwagę przy wyborze tłuszczu należały czynniki związane z produktem, jak świeżość, smak i trwałość, a dla tłuszczów do smażenia i pieczenia także uniwersalność zastosowania. W analizie statystycznej testem ANO VA Friedmana nie stwierdzono istotnych różnic między studentkami poszczególnych uczelni zarówno biorąc pod uwagę odsetek respondentek wskazujących dany produkt, jak i ważkość czynników wyboru. Korelacja między szeregami preferencji obu grup tłuszczów, jak i ważkości czynników ich wyboru zmieniała się przy porównywaniu par różnych uczelni od słabej do bardzo wysokiej. Największe różnice odnotowano dla preferencji tłuszczów do smarowania pieczywa, najmniejsze zaś dla czynników wyboru.
Słowa kluczowe
Wydawca
-
Rocznik
Tom
Numer
1
Opis fizyczny
p.51-55
Twórcy
  • Gdynia Maritime Academy, Morska 81-87, 81-225 Gdynia, Poland
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.agro-article-d2804fb8-cca3-48d7-8d7c-b3c006982e63
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.