PL
Polska wchodząc do Unii Europejskiej bierze na siebie współodpowiedzialność za realizacje globalnej i europejskiej polityki w zakresie ochrony środowiska, również w jej lokalnych aspektach. W trakcie procesu negocjacyjnego w latach 1998-2001 przyjęto na siebie zobowiązania do realizacji unijnych programów działań w tej dziedzinie, a w szczególności Szóstego Programu działań - „Europa 2010 - Nasza Przyszłość Nasz Wybór". Program ten zakłada realizację swych celów, m.in. poprzez rozszerzenie dostępu publicznego do informacji o środowisku, jak i świadome kształtowanie środowiska. Odpowiedzialność za ochronę środowiska w Polsce spoczywa na wszystkich podmiotach gospodarczych oraz na administracji, a także w coraz większym stopniu na indywidualnych obywatelach. W latach 2000-2001 powstał w Polsce nowy system prawny ochrony środowiska oparty o prawo Unii Europejskiej. W Polsce od wielu lat obowiązują zasady praktykowane na świecie w zakresie ochrony środowiska, jak np. zasady sporządzania ocen oddziaływania na środowisko na początku i w trakcie procesu inwestycyjnego, czy też zasada „zanieczyszczający płaci". Istnieje także bardzo efektywny system finansowania inwestycji ekologicznych. Promowane są także zasady rozwoju zrównoważonego, które w Polsce zawarte zostały w Konstytucji. Zasady polityki ekologicznej zbliżone są do zasad obowiązujących w UE. Do podstawowych działań w zakresie wdrażania idei zrównoważonego rozwoju na poziomie lokalnym należy zaliczyć wdrażanie prawa i państwowej polityki ekologicznej, działania na poziomie planowania przestrzennego, a także tworzenie lokalnych programów i planów związanych z ochroną środowiska i rozwojem społeczno-gospodarczym. Ważnym zadaniem dla administracji terytorialnej, wynikającym bezpośrednio z ustawy Prawo ochrony środowiska (z 2001 r.), a także ze zobowiązań międzynarodowych naszego kraju, jest stworzenie warunków dla pełnego dostępu obywateli do informacji o środowisku, a także do udziału zainteresowanych w procesach ocen oddziaływania inwestycji na środowisko.
EN
Poland, accessing to the European Union, is sharing the responsibility for the global and European politics realization in the range of environmental protection also in its local aspects. During the negotiation process in the period 1998-2001 assumed the obligations to the realization of the Union activities programmes in this field and in particular the Sixth Programme of Activities - "Europe 2010 - Our Future Our Choice". This programme assumes the realization of their objectives, inter alia by the spreading of public access to the information on environment, as well as conscious shaping of environment. Responsibility for the protection of environment in Poland rests on all economic subjects and on the administration, and to a bigger degree on individual citizens, too. In the period 2000-2001 the new legal system of environmental protection was organized in Poland, based on the law of the European Union. In Poland for many years the principles practiced in the world in the scope of protection of environment are obligatory, as for instance principles of the evaluations preparation of the impact on the environment at the beginning and during the investment process or the principle "pollutant pays".There is also a very effective system of ecologic investments financing. Promoted are also the principles of sustainable development which in Poland were included in the Constitution. The principles of ecologic politics are close to the principles obligatory in the EU. To the basic activities in the range of sustainable development idea implementation on the local level we ought to include the implementation of law and state ecological politics, activities on the level of spatial planning, and also creation of local programmes and plans dealt with the environmental protection and socio-economic development. The important task for the territorial administration, directly resulting from the act on the Law of Protection of Environment (from 2001), and as well from the international obligations of our country, is the preparation of conditions for the citizens' full access to information on environment as well to participation of persons interested in evaluation processes of investment impact on environment.