PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 06 |

Tytuł artykułu

Obciazenie drog lesnych wynikajace z transportu surowca drzewnego

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Loading of forest roads resulting from timber transportation

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Określenie charakterystyki obciążenia drogi wiąże się z analizą ilościową i jakościową poruszających się po niej pojazdów. Celem pracy było określenie rzeczywistych obciążeń powstałych na osiach zestawu przy transporcie drewna. W pracy przedstawiono wyniki analizy parametrów zestawów do wywozu drewna: masy całkowitej zestawu (GVW), obciążenia poszczególnych osi, jednostkowych ładunków mas drewna. Badania przeprowadzono na 230 samochodach transportujących drewno wielkowymiarowe WC0 i średniowymiarowe S2 w zestawach wywozowych pięcioosiowych i sześcioosiowych. Samochody jednorazowo przewoziły ładunki drewna o wielkości od 20,1 do 43,4 m . Samochody transportujące drewno sosnowe miały masę całkowitą zestawu GVW na poziomie 42,3-60,2 Mg (WC0) oraz 39,7-58,5 Mg (S2). Średnie naciski na poszczególnych osiach zestawu pięcioosiowego z S2 wynosiły 72-106 kN oraz 83-119 kN dla WC0, a w zestawach sześcioosiowych 73-93 kN dla samochodów z S2 i 83-106 kN dla samochodów z WC0.
EN
Determination of load acting on a road relates to quantitative and qualitative analysis of travelling vehicles. The objective of this research was to recognize the real loads felt by vehicle's axles during timber transportation. The paper presents the analysis of parameters of vehicles used in timber transport: gross vehicle weight (GVW), load on each axle and unit mass of timber cargo. The research was carried out on 230 vehicles transporting large-size (WC0) and medium-size (S2) timber in five- and six-axle vehicle sets. Single load capacity varied from 20.1 to 43.4 m of timber. Vehicles transporting pine timber had their GVW varying from 42.3 up to 60.2 Mg (WC0) and from 39.7 to 58.5 Mg (S2). With these received high GVW values, average single load on particular axle varied from 72 to 106 kN for the S2 and from 83 to 119 kN for WC0. Smaller loads were observed in six-axle vehicle sets. Anyway values were still higher than official limits that amount 73-93 kN for S2 and 83-106 kN for Wc0.

Wydawca

-

Rocznik

Numer

06

Opis fizyczny

s.15-18,rys.,tab.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Katedra Uzytkowania Lasu, Szkola Glowna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa

Bibliografia

  • [1] Burke D.F.: Transportation Logistics of Timber both within Forests and on Non-national Roads. MEng. Sc. Thesis. National University of Ireland, Dublin, 1995.
  • [2] Devlin G., McDonnell: Assessing real time GPS asset tracking for timber haulage. Transportation Journal, 2009, nr 3 : 78-86.
  • [3] Dobre A.: Traffic loading of forest roads, resulting from forest management. Zbornik Gozdarstva in Lesarstva, 1992, nr 39.
  • [4] Fernow B. E.: The forester, an engineer. Journal of the Western Society of Engineers, 1901, VI (5) : 402-420.
  • [5] Hajek, J. J.: General Axle Load Equivalency Factors, Transportation Research Record, 1482. Ministry of Transportation, Ontario, Canada, 1993.
  • [6] Hamsley A.K. i in.: Improving Timber Trucking Performance by Reducing Variability of Log Truck Weights. Center for Forest Business. Warnell School of Forestry & Natural Resources University of Georgia, 2005, Research Note # 20.
  • [7] Judycki J.: Podstawy określania współczynników równoważności obciążenia osi do projektowania nawierzchni drogowych. Drogi i Mosty, 2006, nr 2 : 37-74.
  • [8] Martin A.M. i in.: Estimation of the serviceability of Forest Access Roads. Journal of Forest Engineering, 1999, nr 10 (2) : 55-61.
  • [9] McDonnell K. i in.: Assessment of GPS tracking devices and associated software suitable for real time monitoring of timber haulage trucks. Forest harvesting and transport, Gpstrack, COFORD 2008.
  • [10] Neveèerel H. i in.: Traffic load of forest road as a criterion for their categorization - GIS analysis. Croatian Journal of Forest Engineering, 2007, nr 28 : 27-38.
  • [11] Nowakowska-Moryl J.: Badanie ruchu drogowego na wybranych drogach leśnych w Nadleśnictwie Niepołomice. Ogólnopolska Konferencja Naukowo- Techniczna, Zielonka k. Poznania 31.03. -01.04. 1995.
  • [12] O'Mahony M.J. i in.: Bearing capacity of forest access roads built on peat soils. Journal of Terramechanics, 2000, nr 37(3) : 127-138.
  • [13] O'Mahony, M.J., Owende, P.M.O.: Safe axle load limits for short-haul forestry vehicles. Department of Agricultural and Food Engineering, University College Dublin, Ireland, 1996.
  • [14] PN-89/S-02006. Pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy - Kategorie - Symbole i określenia. Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 1989.
  • [15] Raport 2007. Informacja o PGL Lasy Państwowe 2007. Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe. Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, Warszawa, 2008.
  • [16] Pearce J. K.: Forest Engineering Handbook, a Guide for Logging Planning and Forest Road Engineering, Bureau of Land Management. Oregon State Office, US Department of the Interior, 1974. Divisions 1000-800, pp. 220.
  • [17] Schenck C. A.: Forest Policy, 2nd ed. C.F. Winter, Darmstadt, 1911, 168 p.
  • [18] Trzciński G.: Initial analysis of transport means utilisation in selected forest inspectorates. 34. Internationales Symposium Mechanisierung der Waldarbeit Stand und Entwicklung der forstlichen Verfahrenstechnik an der Wende des Jahrhunderts. Publisher SGGW, Warszawa, 2001.
  • [19] Trzciński G., Kaczmarzyk S.: Estimation of the carrying capacity of slag and gravel forest road pavements. Croatian Journal of Forest Engineering, 2006, nr 27 : 27-36.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-article-af21dccf-de5a-4098-b58e-9a5ce72640d3
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.