EN
Present economic environment, which is rapidly changing, confronts companies, organisations and institutions with a problem how to protect a long — term competitiveness. A crucial factor is the quality of products and services. It means to bring new methods of management into practice, which is beneficial but these changes must not be autotelic. The main goal is to increase an efficiency, operationality and quality. In terms of modern instruments and methods of management we often meet with ideas like strategic management, TQM (total quality management), knowledge management, human resources management, learnig organisation, business intelligence, balance scorecard.
PL
W gospodarce globalnej konkurencyjność jest nieodłącznie związana ze zdolnością przedsiębiorstwa do natychmiastowego reagowania na ciągle i szybko następujące zmiany w otoczeniu rynkowym. Rynki i finanse pozostają ciągle dostępne dla tych, którzy potrafią stale i bardzo często radykalnie zwiększać produktywność. Zarząd przedsiębiorstwa musi nieustannie poszukiwać alternatywnych metod działania i umacniania jego pozycji na zmieniającym się rynku. W tym procesie często zdarza się, że najlepsze praktyki, techniki i narzędzia menedżerskie wzajemnie się uzupełniają. Określenia takie jak „zarządzanie szansą", czy „reorganizacja procesu kierowania biznesem" zostały na stałe wpisane do międzynarodowego słownika menedżera.