PL
W artykule zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych w 2003 roku na próbie 100 kobiet, dotyczących uwarunkowań zachowań konsumentów na rynku koncentratów spożywczych. Analizą objęto szeroką gamę produktów, w tym koncentraty zup, sosów, przypraw, deserów, ciast w proszku itp. Głównym przedmiotem rozważań były powody i częstotliwość konsumpcji poszczególnych rodzajów koncentratów spożywczych, uwarunkowania wyboru, preferencje w zakresie smaku i marki. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, iż koncentraty spożywcze są powszechnie stosowane przez polskich konsumentów. Stosowanie różnych rodzajów koncentratów w żywieniu w dużej mierze zależy od takich czynników społeczno-ekonomicznych, jak wiek, wykształcenie, dochód oraz miejsce zamieszkania, przy czym kierunek i siła oddziaływania poszczególnych determinantów zależą od grupy asortymentowej koncentratów. Należy się spodziewać systematycznego wzrostu spożycia koncentratów spożywczych. Wzrost zainteresowania konsumentów będzie dotyczył głównie produktów zaawansowanych technologicznie, które już dziś cieszą się rosnąca popularnością głównie wśród osób młodych i wykształconych.
EN
In the paper the results of a survey carried out in 2003 on a sample of 100 women were presented. The main goal of the survey was an analysis of the conditions of consumers behavior on the market of food concentrates, for example concentrates of soups, sauces, condiments, desserts, cakes etc. The analysis concerned such problems as reasons and frequency of consumption of particular kinds of food concentrates, conditions of choice, consumers preferences as far as taste and brand are concerned. Based on the results of the research it has been confirmed that food concentrates are universally used by Polish consumers. Use of different kinds of concentrates in nutrition depends on such social and economical factors like age, education, income and place of living but direction and strength of particular factors influence are dependent on the group of concentrates. The consumption of food concentrates will increase systematically. Consumers will be interested mainly in technologically advanced products, which also nowadays are very popular among young and educated people.