PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2000 | 24 | 3 |

Tytuł artykułu

Transport samochodowy z ladunkami niebezpiecznymi w planowaniu przestrzennym a srodowisko przyrodnicze

Autorzy

Warianty tytułu

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Artykuł zwraca uwagę na nie zawsze doceniany dotychczas problem transportu samochodami ładunków niebezpiecznych oraz jego konsekwencji w postaci katastrof, powodujących miejscowe zagrożenia chemiczno-ekologiczne dla ludzi i Środowiska. Dla zobrazowania skali zjawiska w artykule podano kilka opisów zdarzeń z ładunkami niebezpiecznymi i na tym tle podano generalne przyczyny wypadków i kolizji oraz ocenę zagrożenia dla ludności. Podstawową częścią artykułu są propozycje metodyczne nieuwzględnienia problematyki transportu samochodowego z ładunkami niebezpiecznymi w planowaniu przestrzennym. Autorzy rozpatrują to zagadnienie dla planów zagospodarowania przestrzennego województw, studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin oraz dla decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W przypadku każdego z wymienionych dokumentów analizowana problematyka jest zróżnicowana co do poziomu szczegółowości rozpatrywanych zagadnień. W przypadku planów zagospodarowania przestrzennego województw ich skala pozwala na szerokie spojrzenie na to zagadnienie, a problemem dla nowych planów jest konieczność zasygnalizowania dotychczasowych tras przewozu ładunków niebezpiecznych w jeden, jednorodny system powiązany z sąsiednimi województwami. Zagadnieniem do rozważenia są nowe lokalizacje parkingów strategicznych dla pojazdów przewożących ładunki niebezpieczne. W studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin widzi się potrzebę analizy uwarunkowań dla wyboru tras i lokalizacji parkingów strategicznych dla pojazdów z ładunkami niebezpiecznymi. W artykule omówiono uwarunkowania, na które należy zwrócić uwagę oraz zaproponowano metodę podejścia do zagadnienia według schematu: identyfikacja zagrożeń - analiza wrażliwości - analiza ryzyka. W przypadku miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin autorzy zwracają uwagę na ogólnie znane zjawisko zbliżania się zabudowy do granic korytarzy drogowych, co w przypadku transportu z ładunkami niebezpiecznymi grozi mieszkańcom poważnymi konsekwencjami. W artykule omówiono to zagadnienie, zwracając uwagę na uwzględnienie stref ograniczonego użytkowania. Ostatnim z zagadnień są propozycje metodyczne do treści decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Na etapie decyzji o WZiZT powinno się uwzględnić wymagania wynikające z bezpieczeństwa i płynności ruchu, ochrony i zabezpieczenia środowiska przyrodniczego na wypadek uwolnienia się substancji niebezpiecznych oraz użytkowania i zagospodarowania terenów wzdłuż trasy lub parkingu strategicznego dla zminimalizowania konsekwencji ewentualnej katastrofy.
EN
The article pays attention to not always appreciated till now the problem of car transport of dangerous cargoes and its consequences as car crashes, causing the local chemical- ecological disasters for people and environment. To picture the scale of phenomenon some descriptions of incidents with dangerous cargoes were given in the article. And the general reasons of accidents and crashes as well as the evaluation of danger for people were quoted on this background. The basic part of article are methodic proposals of consideration of car transport problems with dangerous cargoes in the spatial planning. The authors discuss this issue for the plans of voivodeships spatial management, studies on preconditions and directions in spatial management for communities, local plans of spatial management for communities and for decisions on conditions of build-up and spatial management of terrain. In the case of each of mentioned documents the analysed problems are differentiated as far as the level of details in considered issues. In the case of the voivodeships spatial management plans their scale let for a broad look at this task and the problem for new plans is necessity to signal of up-to-date routes of the car transport with dangerous cargoes in the one, uniform system connected to neighbouring voivodeships. The issue to consider are the new locations of strategic parkings for vehicles which transport dangerous cargoes. In the studies of pre-conditions and directions in spatial management for communities we can see the need of analysis of pre-conditions for selection of routes'and strategic parkings location for vehicles with dangerous cargoes. In this article the pre-conditions on which we should pay our attention were discussed and the method of approach to the issue in accordance with the scheme: identification of disasters - analysis of sensitivity - analysis of risk - was proposed. In the case of local plans of spatial management for communities the authors pay attention to the generally known phenomenon of approaching of build-up to the borders of road corridors what in the case of transport with dangerous cargoes threaten inhabitants with serious consequences. In the article this issue was discussed, paying attention to the consideration of limited usage zones. The last issue are methodic proposals to the content of decision on conditions of build-up and spatial management of terrain. On the stage of decision on those documents we ought to include the requirements resulting from safety and fluency of traffic, security and protection of natural environment in the case of dangerous substance emission as well as the utilization and management of terrains along the route or the strategic parking to minimize the consequences of crash likely.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

24

Numer

3

Opis fizyczny

s.349-361,tab.,bibliogr.

Twórcy

autor
autor

Bibliografia

  • Gambit - diagnoza stanu i systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Raport. Gdańsk 1995
  • Majka A., Obolewicz 1998 A. Materiały niebezpieczne...
  • Materiały niebezpieczne - II Krajowe Seminarium Naukowo-Techniczne. Materiały konferencyjne, Kraków 1998
  • Nadzwyczajne zagrożenia środowiska. Dyrektywy EWG. IOŚ, Warszawa
  • Nadzwyczajne zagrożenia środowiska. Katastrofy ekologiczne. Międzynarodowe sympozjum szkoleniowe. Arka Konsorcjum s.c. Poznań, 1993
  • Raport o stanie środowiska w województwie katowickim w latach 1995-1996. PIOŚ-WIOŚ. Biblioteka Monitoringu Środowiska, Katowice 1997
  • Rocznik statystyczny 1997,1998, 1999. GUS, Warszawa 1998
  • Wypadki drogowe w Polsce -1995,1996. KG Policji, Biuro Ruchu Drogowego, Warszawa

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-article-8e9102e1-3479-440c-8c00-33ae88bd95c1
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.