PL
Artykuł dotyczy kluczowej dla dalszego rozwoju kapitalizmu w Polsce problematyki przedsiębiorczości, a głównie udziału społecznego w rozwoju przedsiębiorczości. Jest to zagadnienie szczególnie ważne w pierwszej fazie restytucji kapitalizmu, gdy brak jeszcze rozbudowanego zaplecza profesjonalnego i prawnego jego rozwoju. Omówiono specyfikę partycypacji społecznej w rozwoju przedsiębiorczości w środowiskach wiejskich i miejskich. Wysunięto wnioski co do perspektyw udziału społecznego w rozwoju przedsiębiorczości w skali lokalnej i skali całego kraju.
EN
The article presents a general background for business promotion and development in Poland, which are key to the emerging market economy and then focuses on the role of local communitiesin in this process.Three most outstanding areas of community life have been discussed with regard to public participation, i.e. local councils, business foundations and associations and grass root initiatives in local development projects. Two contrasting communities are discussed, i.e. the urban community of Łomża and the primarily rural Jasieniec and public involvement in local business development is characterised. Summarising, the article proposes several recommendations with regard to public participation in business development on a local and national level.