PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | 11 | 3 |

Tytuł artykułu

Preferencje studentów dotyczące spożycia mlecznych napojów fermentowanych

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
The students' preferences for consuming fermented milk drinks

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
W pracy podjęto próbę analizy głównych czynników warunkujących konsumpcję mlecznych napojów fermentowanych oraz określenie konsumenckich preferencji uwzględniających wybrane cechy jakościowe i wyróżniki marketingowe tych napojów, na przykładzie populacji studentów Krakowa. Badania wykonano metodą ankietową wśród losowo wybranej grupy studentów. Stwierdzono, że mleczne napoje fermentowane są powszechnie kupowane przez 87,8% badanej populacji studentów, przy czym ponad połowa respondentów nabywa te produkty częściej niż raz w tygodniu. Częstotliwość zakupu napojów zależy od płci i dochodów respondentów, nie jest natomiast determinowana wykształceniem, wiekiem ani miejscem zamieszkania. W hierarchii czynników decydujących o zakupie mlecznych napojów fermentowanych najważniejsze okazały się: trwałość (51%) oraz wartość odżywcza (37%). Zaufanie do producenta odgrywa w tej hierarchii umiarkowane znaczenie. Aż 93% respondentów usytuowało opakowanie na najniższym miejscu w hierarchii, co wskazuje na przyzwyczajenie do dobrej jakości opakowań występujących na rynku. Czynniki marketingowe typu: znak firmowy oraz reklama mlecznych napojów fermentowanych mogłyby wpływać na decyzję zakupu tych produktów przez studentów, o ile wystąpiłby czynnik nowości produktu, wyrób będzie się charakteryzował wysoką jakością, a w reklamie i w akcjach promocyjnych, kierowanych do tego segmentu konsumentów, zdrowotność (w tym trwałość i wartość odżywcza) będzie wyeksponowana na pierwszym miejscu.
EN
In this study, it was attempted to analyze main factors determining consumption of fermented milk drinks and to identify consumers' preferences for some selected quality properties and marketing characteristics of those drinks. The study was based on a population of the students in Cracow; their representatives were randomly selected, and, then, polled using standard questionnaires. It was stated that fermented milk drinks were commonly purchased by 87,8% of the students polled, and over a half of them bought those drinks more often that once a week. The purchasing frequency of fermented milk drinks depends on the sex and income of the respondents, and it is not determined by education, age, nor by place of residence. As for the hierarchy of factors deciding on the fermented drink purchasing, the shelf life (51%) and nutritional value (37%) appear to be the most important. Confidence in the manufacturer plays only a moderate role if compared with other factors. As much as 93% respondents place packaging at the lowest place of the factors' hierarchy, and it is the evidence that consumers are used to a good quality of drinks packaging present on the market. Marketing factors such as trademark and adverts promoting fermented milk drinks could impact the student's decision to purchase them, provided the following requirements are met: a product is regarded a novelty on the market, it shows a really high quality, and its healthful properties (including its enhancing shelf life and nutritive value) are stressed in the first place in adverts and promotional actions addressed to this particular consumers' segment.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

11

Numer

3

Opis fizyczny

s.63-76,rys.,tab.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Katedra Towaroznawstwa Żywności, Akademia Ekonomiczna, ul. Sienkiewicza 5, 30-033 Kraków
autor
  • Katedra Towaroznawstwa Żywności, Akademia Ekonomiczna, ul. Sienkiewicza 5, 30-033 Kraków

Bibliografia

  • [1] Babicz-Zielińska E., Przybyłowski P., Wilczyńska A.: Badania preferencji żywności wygodnej w środowisku młodzieży akademickiej. Żywność. Technologia. Jakość, 1998, 2 (15), 5.
  • [2] Cichocka I., Pieczonka W.: Ekokonsumpcja i niektóre jej uwarunkowania wśród młodzieży szkolnej i akademickiej. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2001, 3 (28), 108-125.
  • [3] Defecińska A., Libudzisz Z.: Bakterie fermentacji mlekowej – wpływ na funkcje życiowe człowieka. Przegl. Mlecz., 2000, 8, 247-251.
  • [4] De Vuyst L.: Hamujące działanie probiotycznych bakterii kwasu mlekowego. W: Probiotyki. Wyd. Nauk. PTTŻ, Kraków 2002, s. 23-27.
  • [5] Górska-Warsewicz H.: Konsument na rynku napojów mlecznych bio. Przem. Spoż. 2000, 5, 32.
  • [6] Jędrzejczak H., Hoffmann M.: Mleko na zdrowie. Przegl. Gastr., 1999, 5, 4-5.
  • [7] Kneifel W.: Opracowywanie nowych produktów a kryteria jakościowe pre-, pro-, i synbiotyków. W: Probiotyki. Wyd. Nauk. PTTŻ, Kraków 2002, s. 55-56.
  • [8] Kornacki K., Maciejska A., Kłębukowska L.: Oddziaływanie bakterii fermentacji mlekowej na funkcje życiowe i zdrowie człowieka. Przem. Spoż., 1997, 5, 45-46.
  • [9] Kowrygo B., Zbrzeźna I.: Ocena preferencji konsumenckich w zakresie spożycia mleka i przetworów mlecznych. Przegl. Mlecz. 1994, 3, 73-76.
  • [10] Kowrygo B., Górska-Warsewicz H., Ługowska K.: Ocena preferencji konsumenckich w zakresie żywności i żywienia. Żywność. Technologia. Jakość, 1997, 2 (11), 51-60.
  • [11] Krajewski K., Świątkowska M., Górska-Warsewicz H.: Czynniki kształtujące zachowania konsumentów na rynku jogurtów w Polsce. Przegl. Mlecz., 1999, 5, 154.
  • [12] Kwarciak B.: Co trzeba wiedzieć o reklamie. Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997.
  • [13] Libudzisz Z.: Mikroflora jelitowa a nowe generacje mlecznych napojów fermentowanych. Żyw. Człow. Metab., 1999, Supl., 26.
  • [14] Libudzisz Z.: Mikrobiologiczne i technologiczne aspekty probiotyków. W: Probiotyki. Wyd. Nauk. PTTŻ, Kraków 2002, s. 11-22.
  • [15] Nieżurawska M.: Jakość żywności a preferencje konsumentów. Przem. Spoż., 2001, 12, 32-34.
  • [16] Nieżurawski L., Szczepańska E.: Preferencje klientów na rynku wybranych produktów mleczarskich, Przegl. Mlecz., 2001, 4, 10.
  • [17] Pieczonka W., Świda J.: Czynniki kształtujące popyt mieszkaców miast Polski południowo-wschodniej na mleko i przetwory mleczne. Handel Wew. 1995, 5-6, 52-54.
  • [18] Pieczonka W., Świda J.: Wpływ czynników socjo-ekonomicznych na preferencje konsumentów Polski południowo-wschodniej w zakresie produktów mlecznych. Przegl. Mlecz. 1996, 3, 69.
  • [19] Pieczonka W.: Towaroznawstwo mleka. Wyd. AR. Rzeszów 1999.
  • [20] Pieczonka W., Skibińska-Buczek J.: Próba segmentacji rynku pod względem popytu i struktury cech jakościowych mlecznych napojów probiotycznych. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2001, 1(26), 117-126.
  • [21] Strus M., Heczko P.: Zdrowotne oddziaływanie probiotyków. W: Probiotyki. Wyd. Nauk. PTTŻ, Kraków 2002, s. 33-42.
  • [22] Szczepaniak B., Górecka D., Kaliska E.: Czynniki kształtujące zachowania konsumenckie w zakresie spożycia jogurtów. Przegl. Mlecz., 2001, 7, 287.
  • [23] Świda J., Sikora T.: Model zachowania konsumenta na rynku produktów mleczarskich. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 1999, 4 (21), 152-162.
  • [24] Świda J., Kuliński A.: Opakowania produktów mleczarskich w opinii konsumentów. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2002, 3 (32), 112-122.
  • [25] Ziajka S.: Mleczarstwo. Zagadnienia wybrane, Wyd. ART, Olsztyn 1997.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-article-864ac24b-c8e6-4f57-830e-2ae2520036c9
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.