PL
Presented in the paper opinion has been justified that in the situation of dramatic changes in business activity there arises an urgent necessity to subject it to moral evaluation. It has been indicated that the introduction of moral and psychological issues, in addition to the question of cost-effectiveness and business activity efficiency, into the research on rudimentary business rules is not only strongly related to humanistic sciences but also enables more thorough understanding of human behaviour modes in reference to norms and values of the axiological charakter. It has been indicated that drawing shareholders', employees', managers', consumers', suppliers', recipients' attention towards fundamental moral rules has a reflection in the practice of business activity and teaches respectfor rudimentary norms of ethical activity in all ranges of interpersonal relathionships. It has been indicated that an attitude towards the realization of the company 's aims in accordance with socially acceptable moral rules (and law) requires the realization of responsible business through entering open and free competitiveness devoid of deceitful activities and taking advantage of someone's mistakes.
EN
Uzasadniono pogląd, że w sytuacji gwałtownych zmian życia gospodarczego istnieje pilna potrzeba poddawania go osądom moralnym. Wykazano, że wprowadzenie do badań nad podstawowymi zasadami biznesu oprócz kwestii ekonomiczności i efektywności działań gospodarczych również zagadnień moralnych i psychologicznych nie tylko ściślej wiąże ekonomię z naukami humanistycznymi, ale ponadto umożliwia pełniejsze rozumienie zachowań ludzkich jako odniesionych do norm i wartości o charakterze aksjologicznym. Wykazano, że skierowanie uwagi interesariuszy (akcjonariuszy, pracowników, menedżerów, klientów, konsumentów, dostawców, odbiorców) na fundamentalne zasady moralne, przekłada się na praktykę życia gospodarczego oraz uczy poszanowania podstawowych norm dzielności etycznej we wszelkich obszarach stosunków międzyludzkich. Przyjęto pogląd, że podejście do realizacji celów firmy od strony ich zgodności ze społecznie przyjętymi zasadami moralnymi (i prawem) wymaga realizowania odpowiedzialnego biznesu przez włączanie się w otwartą i wolną konkurencję bez uciekania się do podstępnych działań i wyzyskiwania czyichś błędów dla własnych korzyści.