PL
Wiedza żywieniowa rodziców dzieci przedszkolnych z nowego sączą i okolic. 1. Wiedza ogólna o żywieniu dzieci. Bardzo ważnym i niedocenianym problemem współczesnego żywienia jest ocena wiedzy żywieniowej rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Poznanie ich wiedzy żywieniowej ma kardynalne znaczenie, gdyż wiadomo, że błędy żywieniowe popełnione w okresie dzieciństwa są często nieodwracalne. Celem pracy była ocena wiedzy rodziców dzieci w wieku przedszkolnym z Nowego Sącza i okolic na temat ogólnych zasad żywienia dzieci. Badaniami ankietowymi objęto rodziców 121 dzieci sześcioletnich uczęszczających do przedszkoli w Nowym Sączu i okolicach. Statystyczną analizę wyników przeprowadzono przy pomocy programu komputerowego SPSS 12.0 PL for Windows. Przyjęto podział badanej populacji w zależności od płci dzieci. Stwierdzono statystycznie istotny wpływ płci dziecka na odpowiedzi na pytanie dotyczące udziału energii z białka w diecie dziecka oraz całkowitego zastąpienia białka zwierzęcego białkiem roślinnym. Na oba pytania prawidłowych odpowiedzi udzielił większy odsetek rodziców chłopców niż dziewczynek. Rodzice chłopców wykazali się lepszą znajomością ogólnych zasad żywienia dzieci przedszkolnych. Z uwagi na duże braki w wiedzy żywieniowej rodziców należałoby rozważyć możliwość zorganizowania kursów obejmujących zasady żywienia dzieci oraz wydania książek popularno-naukowych z tego zakresu.
EN
Assessment of nutritional knowledge in parents of preschool children is very important but still underestimated issue of contemporary science of nutrition. Its importance is unquestionable since it is well known that nutritional inadequacies in childhood often result in many health problems later in life. The aim of this study was to assess knowledge about general principles of nutrition during childhood in parents of preschool children from Nowy Sącz and the vicinity. Questionnaires on general principles of nutrition during childhood were filled in by parents of 121 six-year-old children who attended preschools in Nowy Sącz and the vicinity. Statistical analysis was carried out by means of the SPSS 12.0 PL for Windows computer programme. The studied population was divided according to children’s gender. Children’s gender had statistically significant influence on parents’ answers to the question concerning amount of energy from protein in children’s diets and to the question concerning exchanging animal protein totally for plant protein. Higher percentage of the parents of boys answered correctly to both questions compared to the parents of girls. Parents of boys had better knowledge about general principles of nutrition during childhood. Low level of nutritional knowledge show the need to organise courses for parents to teach them about nutrition during childhood. Moreover, popular science books covering this subject should be published.