PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | 11 | 1 |

Tytuł artykułu

Zasady opracowywania nowych produktów z uwzględnieniem oczekiwań konsumentów, na przykładzie mięsa i jego przetworów

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Omówiono pojęcia związane z projektowaniem nowych produktów spożywczych i wprowadzeniem ich na rynek oraz zasady opracowywania nowych produktów (FPD). Scharakteryzowano „cykl życia” produktu oraz opisano podstawowe metody strategii marketingowych. Przeanalizowano rynek mięsa i przetworów mięsnych w Polsce, wskazując na specyfikę tego działu gospodarki. Przedstawiono przykładowe zachowania konsumentów związane z nowymi wyrobami i trendami żywieniowymi. Wskazano, że w projektowaniu nowych wyrobów mięsnych należy uwzględniać cechy, które konsumenci postrzegają jako element dobrej jakości produktu. Takie cechy, to najczęściej: pożądane walory smakowo-zapachowe, brak substancji dodatkowych, jak również zanieczyszczeń chemicznych i mikrobiologicznych, duża wartość odżywcza i zróżnicowana wartość energetyczna. Z innych elementów wymieniane są: funkcjonalność, łatwość przygotowania do spożycia, przydatność do mrożenia i krótkotrwałego przechowywania chłodniczego. Konsumenci preferują także produkty krajowe, wytwarzane metodami ekologicznymi lub tradycyjnymi. Uwzględnienie wymienionych tendencji jest elementem nieodzownym w kreowaniu nowych produktów mięsnych.
EN
In the paper, the concepts relating to development strategies of new food products and to their marketing are briefly explicated, and general principles of developing such new food products are presented. The “life cycle” of a product is described, and major methods of marketing strategies are characterized. The market of meat and its products in Poland is analyzed and specific features of this economic sector are pointed out. Several examples of how consumers react to novel meat products and new dietary trends are given. The authors emphasize that customers regard some product properties as crucial elements of the required quality, thus, those properties must be included in the novel product development, for example: flavor and smell qualities, no preservative agents added, no chemical and/or microbiological impurities, high nutritive value, differentiated energetic value, etc. The authors point out other quality elements, such as functionality, easy preparation for eating, and suitability to freezing and short-term storage in refrigerators. Moreover, the authors conclude that consumers generally prefer local food products manufactured using environmental friendly and/or traditional procedures. It is indispensable to include the above-indicated trends while creating and developing novel food products.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

11

Numer

1

Opis fizyczny

s.120-133,rys.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Instytut Przemysłu Mięsnego i Tłuszczowego , ul. Jubilerska 4, 04-190 Warszawa
autor
  • Instytut Przemysłu Mięsnego i Tłuszczowego , ul. Jubilerska 4, 04-190 Warszawa

Bibliografia

  • [1] Adamczyk G.: Modele żywienia w gospodarstwach domowych. Przem. Spoż., 2002, 9, 24-40.
  • [2] Anonim: Sokołów wprowadza nowe produkty. Mięso, 2001, 8, 18.
  • [3] Bartnikowska E., Zawadzka K.: Nowe produkty mięsne. Cz. I. Opracowywanie i wprowadzanie na rynek. Przem. Spoż., 2002, 8, 62-92.
  • [4] Bartnikowska E., Zawadzka K.: Nowe produkty mięsne. Cz. II. Opracowywanie i komercjalizacja nowych produktów mięsnych. Przem. Spoż., 2002, 9, 10-12.
  • [5] Cichocka I., Pieczonka W.: Ekokonsumpcja i niektóre jej uwarunkowania wśród młodzieży szkolnej i akademickiej. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość., 2001, 3(28), 108-125.
  • [6] Czupiał J.: Ekonomika innowacji. Wyd. AE, Wrocław 1994.
  • [7] Daun H.: Podstawy naukowe projektowania asortymentowego (FDP). Materiały konferencyjne Polsko-Amerykańskiej Szkoły Letniej „Food Product Development”, Wyd. AR, Poznań 1994, s. 1-10.
  • [8] Deeth H.: New Food Product Development Manual (Modules 1-5), http://www.ces.uga.edu/pubcd/b1024-w.html, 2002.
  • [9] Duda Z.: Żywienie ludzi w podeszłym wieku - wyzwanie i szansa dla współczesnych producentów Żywności. Gosp. Mięs., 2000, 3, 32-35.
  • [10] Gutkowska K.: Marketingowa orientacja producentów działających na rynku młodego konsumenta. Przem. Spoż., 2002, 10, 22-23.
  • [11] Gwiazda A.: Wzrost popytu na wygodną zdrową żywność. Przem. Spoż., 2002, 8, 46-47.
  • [12] Kowalczuk I., Mikuta B., Gronczyńska B.: Uwarunkowania zachowań konsumentów na rynku mięsa i przetworów. Gosp. Mięs., 2002, 8, 34-38.
  • [13] Krajewski K.: Specyfika rynku mięsnego w Polsce. cz. I. Gosp. Mięs., 2002, 1, 12-14.
  • [14] Krajewski K.: Specyfika rynku mięsnego w Polsce. cz. II. Gosp. Mięs. 2002, 2, 24-27.
  • [15] Makała H.: Żywność wygodna w przemyśle mięsnym. Trendy i oczekiwania konsumenta. Gosp. Mięs., 2002, 11, 40-42.
  • [16] Mruk H.: Strategia produktu a możliwości rozwoju firmy. Materiały konferencyjne Polsko-Amerykańskiej Szkoły Letniej „Food Product Development”, Wyd. AR, Poznań, 1995, s. 17-32.
  • [17] Olkiewicz M.: Podstawy naukowe projektowania asortymentowego (FPD). Materiały Konferencyjne „Dni Przemysłu Mięsnego”, Wyd. IPMiT, Warszawa, 1994, s. 31-34.
  • [18] Ozimek I., Gutkowska K., akowska-Bielmans S.: Postrzeganie żywności przez konsumentów. Referat zaprezentowany na Targach Agro Food, Warszawa, maj 2002.
  • [19] Pasternak K.: Rozwój produktu w przemyśle spożywczym. Monografia cz. I. Uwarunkowania, działanie i strategie w przedsiębiorstwie, Wyd. IPMiT, Warszawa 2001.
  • [20] Pasternak K.: Rozwój produktu w przemyśle spożywczym. Monografia cz. II. Organizacja procesu innowacji produktowych w zakładzie produkcyjnym, Wyd. IPMiT, Warszawa 2001.
  • [21] Rocznik statystyczny GUS. Warszawa 2001.
  • [22] Surmacka Szcześniak A.: Opracowywanie nowych produktów spożywczych w USA. W: Opracowywanie nowych produktów spożywczych. Food product development, pod red. J. Czapskiego. Wyd. AR, Poznań 1995, s. 45-63.
  • [23] Świetlik K.: Popyt na żywność i jego główne uwarunkowania w latach 2000-2002. Biuletyninformacyjny ARR, 2002, 1-2, s. 49-56.
  • [24] Świetlik K.: Popyt na mięso w latach 2000-2001. Mięso i Wędliny, 2002, 2, 50-54.
  • [25] Tybor P.T.: Food Product Development, http://www.ces.uga.edu/pubcd/b1024-w.html, 2002.
  • [26] Zawadzka E.: Wdrażanie nowych wyrobów mięsnych. Gosp. Mięs., 1994, 34-36.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-article-6963123b-2a56-42c5-ba90-cc3bab007faa
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.