EN
This paper presents the results of investigations concerning geometry changes and soil compression caused by ruts left by the URSUS 1002 tractor. The tractor was equipped with a propulsive tyre with a high protector (h₅=85 mm). The investigations were carried out on a dry soil - light loamy sand. The ruts were made on soils of different humidity ranging from 4.1 % to 15 %. During the investigations attention was mainly focused on the ruts formed as a result of many repeated tractor passages on the same track. Ruts formed with the share of the tractor propulsive wheel slip were also analysed.
PL
W pracy przedstawiono wyniki badań dotyczące zmian geometrii kolein i zagęszczenia gleby w koleinach pozostawionych przez ciągnik URSUS 1002. Ciągnik był wyposażony w oponę napędową z wysokim protektorem h₅=85 mm. Badania prowadzono w terenie na glebie lekkiej - piasek gliniasty lekki pylasty. Koleiny wytwarzano na glebie o różnej wilgotności w zakresie od 4,1 do 15,0 %. W ramach wykonanych badań zwrócono szczególnie uwagę na koleiny formowane na skutek wielokrotnych przejazdów ciągnikiem po tym samym śladzie, jak również analizowano koleiny formowane z udziałem poślizgu kół napędowych ciągnika.