PL
Marketing w gospodarce nieruchomościami gminy polega głównie na: - aktywizacji przez władze lokalne rynku nieruchomości (wpływ na podaż nieruchomości) w celu przyciągnięcia inwestorów i kapitału, - gospodarce nieruchomościami komunalnymi (nabywanie, zbywanie, zarządzanie). Atrakcyjność oferowanych na rynku lokalnym i na rynkach zewnętrznych zasobów nieruchomości zależy od ich stanu technicznego i prawnego, struktury własnościowej i rodzajowej oraz sposobu wykorzystania. Władze lokalne mają instrumenty, za pomocą których mogą wpływać na zmiany stanu, struktury i sposobu wykorzystania terenu. Należą do nich: - instrumenty planistyczne: - strategia rozwoju społeczno-gospodarczego gminy, - studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, - miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, - instrumenty prawno-administracyjne, tj. przepisy prawa dotyczące: - wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, - obrotu nieruchomościami, - wywłaszczania nieruchomości, - prawa pierwokupu, - tworzenia zasobu gruntów, - przygotowania terenów pod zabudowę, instrumenty ekonomiczno-finansowe: - podatek od nieruchomości, - podatek rolny, - podatek leśny, - oplata za prawo do użytkowania wieczystego gruntu, - opłaty za dzierżawę i najem, - opłaty za niezabudowanie lub niezagospodarowanie gruntu w określonym terminie, - opłaty adiacenckie, - opłata targowa, - system informacji o nieruchomościach. Przeprowadzone badania działalności wybranych gmin w gospodarce nieruchomościami w okresie od zmian ustrojowych wskazują, że władze lokalne dotychczas rozwiązują bieżące problemy inwestycyjne nie mając wyznaczonej strategii wykorzystania swoich nieruchomości pod kątem stymulowania lokalnej gospodarki. Koncentrują się na prywatyzacji gruntów, budynków i lokali mieszkalnych w celu pozyskania środków do budżetu i przeznaczenia na najpilniejsze inwestycje infrastrukturalne. Wypracowanie strategii marketingowej gminy w gospodarce nieruchomościami wymaga: - określenia przyszłej struktury gospodarczej gminy, tzn. przyszłych struktur zaludnienia i zatrudnienia oraz najbardziej korzystnych funkcji, a także popytu nieruchomości na różne rodzaje działalności, - identyfikacji terenów do rozwoju wybranych funkcji zagospodarowania przez określonych użytkowników, - analizy możliwości wykorzystania i zarządzania nieruchomościami komunalnymi. Na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz strategii jej rozwoju społeczno- gospodarczego można zbudować strategię marketingową w gospodarce nieruchomościami. Powinna ona zawierać cztery rodzaje działalności gminy: - tworzenie oferty nieruchomości (produkt), - ustalanie atrakcyjnych warunków pozyskiwania nieruchomości przez inwestorów (cena), - docieranie z ofertą do potencjalnych inwestorów (dystrybucja), - prowadzenie promocji ofert o nieruchomościach (promocja).
EN
Marketing in real estate management mainly depends on: - activation by local authorities of real estate market (influence on real estate supply) with aim to attract investors and capital; - municipal real estate management (purchasing, selling off, managing) Attractiveness of real estate resources offered on local and external markets depends on their technical and legal conditions, property and sorts structure and way of utilization. The local authorities have got the instruments by means of which they can influence on changes in state, structure and way of land use. They include: - planning instruments: - strategy of socio-economic development of community; - study on preconditions and directions in spatial management of community, local plans of spatial management; - legal-administrative instruments i.e. regulations in law concerning: - putting decisions about conditions of build-up and management of land; - real estate turnover; - dispossession from real estate; - preemption; - organization of land resource; - preparation of land for built-up; - economic-financial instruments: - real estate tax; - agrarian tax; - forest tax; - charges for right to everlasting land-use; - charges for leasing and rent; - charges for not-build up and non-management of land in precised term; - adjacent charges; - market charges; - system of information on real estate. The examinations of activities done in choosen communities in real estate management in the period from political changes pointed out that local authorities have solved till now the current investment problems not having the distinguished strategy of their real estate utilization at the angle of local economy stimulation. They concentrate on lands, buildings and dwellings premises privatization with aim to get financial means for budgets and assignment for most urgent infrastructural investitions. Working out the community marketing strategy in real estate management requires: - precision of future economic structure in the community, e.g. future population and employment structures as well as the most favourable functions and the real estate demand for different kinds of activities; - identification of terrains for selected functions development and management by defined users; - analysis of abilities in utilizaton and management of municipal real estate. Basing on the study of pre-conditions and directions in spatial management of community and strategy of its socio-economic development, we can build the marketing strategy in real estate management. It should include four kinds of community activities as follow: - creating real estate offer (product); - stating attractive conditions of real estate receiving by investors (price); - reaching to potential investors with an offer (distribution); - making promotion of offers about real estate (promotion).