PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1994 | 415 |

Tytuł artykułu

Bezpieczenstwo kierowcy ciagnika na zboczu jako problem ergonomiczny

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Ergonomiczne podejście do układu kierowca - ciągnik przyczyniło się do stopniowej poprawy bezpieczeństwa funkcjonowania tego układu w terenie podgórskim. Postąp w rozwiązaniach np. ram ochronnych i sygnalizatorów przechyłu wynika w dużej mierze z badań ergonomicznych.
EN
Since the introduction of tractors' protective frames in Sweden 40 years ego the operation of the driver - tractor system in highland agriculture became safer for several reasons. Apart from the protection of the driver's workplace in case of an overturning, the now frequently used 4-wheel drive is an important safety feature. Electronic slope monitoring installations are also available on the market. Based on experience, safe operation rules are better known owing to modern extension methods.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

415

Opis fizyczny

s.53-65,rys.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Akademia Rolnicza, Krakow

Bibliografia

  • 1. Gilfillan G. (1979): Tractor stability and control. SIAE Technical Report No 1.
  • 2. Hunter A.G.M. (1981): Critical direct descent and ascent slopes for an agricultural tractor with forage harvester and trailer. Int. J. of Vehicle Design vol 2., 289-298.
  • 3. Hunter A.G.M. (1981): Use of a weight transfer hitch to increase the critical direct discent slopes of a tractor with trailed equipment. Int. J. of Vehicle Design vol 2., 428-438.
  • 4. ISO (1989): International Standard 3776. Tractors for agriculture. Seat belt anchorages.
  • 5. ISO (1989): International Standard 5700. Wheeled tractors for agriculture and forestry. Protective structures, Static test method and acceptance conditions.
  • 6. Moberg H.A. (1964): Tractor safety cabs. Test methods and experiences gained during ordinary farm work in Sweden. National Swedish Testing Institute for Agricultural Machinery, Uppsala.
  • 7. Spencer H.B. (1978): Stability and control of two-wheel drive tractors and machinery on sloping ground. J. agric Engng Res., 169-188.
  • 8. Zalewski P. (1988): Zagadnienia badawcze związane z sygnalizowaniem kierowcy zagrożenia bezpieczeństwa ruchu ciągnika na zboczu. Masz. i Ciągn. Roln., z. 7-8, s. 26-28.
  • 9. Zwaenepoel P., Beaulieu G., Boffety D. (1987): Renversement sur les pentes. CEMAGREF, Bulletin Technique No 17, Antony Cedex.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-article-58c0662d-88e5-4bfb-9295-4e2d4723565b
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.